Tahle mašina už se nějakou dobu po polňačkách prohání, takže tady najdete pár starších recenzí se všemi technickými údaji a finesami. Jen pro připomenutí - jednoválcová šestistovka s variátorem CVTech, nezávislé zavěšení, 4x4, uzávěrka, stavitelné předpětí tlumičů, naviják v sérii, pevné nárazníky a plastové nosiče s rychloupínacím systémem.
Vše v elegantním designu s LED světly a tentokrát v populární camo barvě. Na čtyřkolce máme obuté pneumatiky s šípovým vzorkem, no a pokud o tom trochu něco víte, tak vám je jasné, že tohle jsou ideální gumy do bahna. Jak ale budou fungovat na kládách a v písku ještě uvidíme.
Po hlavě do toho
Nebudeme chodit okolo horké kaše a rovnou vyrazíme do terénu. Nejdřív mě čeká focení a tak si můžu čtyřkolku pořádně prohlídnout a poslechnout. Příjemné je, že bublavý zvuk jednoválce není nijak agresivní a v lese čtyřkolka není nijak intenzivně slyšet. A to je dobře!
Podvozek čtyřkolky je už na první pohled komfortní, ale třeba na velké skoky to bude chtít trochu přitáhnout pružiny, když dopadnete bez plynu, čtyřkolka má tendenci odskakovat, což dává jezdci pořádně zabrat. Naopak na překážkách, jako jsou klády, nebo velké kameny je měkký podvozek perfektní. Čtyřkolka se přes překážky jen elegantně přehoupne a jede dál.
Kromě malého poloměru otáčení, který se hodí v utažených zatáčkách a celkově v trialových pasážích jsou velkou výhodou krátkého Gladiatora nájezdové úhly. Kola jsou v podstatě v rozích čtyřkolky, takže se můžete pustit do opravdu strmých nájezdových úhlů. No a krátký rozvor pomáhá nezůstat viset na břiše.
V trialu je samozřejmě super posilovač řízení. Nic se ale nesmí přehánět, zažil jsem tak přeposilované řízení, že hrozilo buďto ulomení něčeho na kolech, nebo jsem vůbec netušil, co se pod předními koly děje. U CFMOTO je nastavený tak akorát, nenadřete se, ale pořád dostáváte od řízení dobrou odezvu.
Hodně mě překvapila jízda v brodu. Tady jsem si hledal strom, za který chytím naviják, ale jednoválec se ponořil do hluboké louže, zabral a šípové gumy ho zase vyvezly ven. Naprosto bez problémů.
Výborně mašina fungovala i na přejezdu umělých překážek. Podvozek kopíroval klády i kamení a při rozumné práci s plynem se Glad překodrcal přes všechno, co mu stálo v cestě. Ocenil jsem ale i motorovou brzdu, která hodně poomáhala v prudkých sjezdech, kde je vždy lepší brzdit motorem, než brzdami, které vám mohou zablokovat kola a čtyřkolka se pak sune bokem ze sjezdu a z vás se stává jen pasažér.
No a abychom se jen nesápali do kopců a nepřejížděli přes překážky, je tu i pár rychlých pasáží a zatáček. Dobře se čtyřkolka chová na roletách, které podvozek celkem slušně kopíruje, no a hodí se i posilovač řízení, který se chová i jako tlumič. Měkčí podvozek mě ale jako vždy školí v rychlé zatáčce, kde je těžké odhadnout moment, kdy se čtyřkolka utrhne do driftu, nebo se začne převracet. Většina problémů se ale dá jako vždy řešit plynem.
Na trial ideální, ve dvou radši dlouhou
Máte-li rádi těžký terén a lehkou čtyřkolku, je tohle ideální řešení. Jednoválec není tak hladový jako velké litry a lehčí čtyřkolka nabízí mnohem agilnější chování a rychlejší reakci na řízení. Nájezdové úhly jsou excelentní a většinou narazíte dřív na limity své odvahy, než na limity stroje. Pokud ale rádi jezdíte ve dvou, raději sáhněte po dlouhé variantě. I krátký Gladiator je sice homologovaný i pro spolujezdce, ale celý den ho tam mít rozhodně nechcete.
Fotogalerie
Text: Matěj Oliva
Foto: Matěj Oliva