Grenadier je projekt, který vychází z lásky ke klasickým autům, ale také k moderním technologiím. Protože co si budeme povídat, Defík bylo neskutečné auto, které projelo a vydrželo fakt hodně, ale na druhou stranu trávit v něm stovky kilometrů denně, nebo ho používat k běžnému popojíždění prostě není to pravé. Ergonomie za volantem, hlučnost i spartánský podvozek prostě snesou jen profíci, nebo největší fanoušci.
No a proto Ineos vyvinul auto, které si bere to nejlepší ze starého i z nového.
O čem to je?
Grenadier má klasický rám s dvojicí tuhých robustních náprav, které jsou na pružinách a klasických tlumičích. Nejsou tu žádné jízdní režimy, nastavení podvozku z kabiny a podobné záležitosti, které se rádi a často v terénu poškodí. I karoserie je poměrně jednoduchá a třeba přední část kapoty nápadně připomíná legendární Land Rover. Ostřejší hrany na bocích auta zase Aro.
Interiér je sice zatím ve fázi prototypu, ale cílem bylo dodat řidiči přiměřené pohodlí, dobrý přehled a hlavně jednoduché a robustní ovládací prvky, které je možné obsluhovat třeba v pracovních rukavicích. Za vše pak mluví sedačky Recaro, které budou dostupné i s membránou, která zadrží vodu, ale je prodyšná.
A teď to důležité - motor. Grenadier nebude vyvíjet svoje vlastní pohonné ústrojí, což je vlastně ideální cesta pro to mít spolehlivý a silný pohon a zkrátit vývoj auta. Vždyť první prototyp jezdil už 4 roky po tom, co někoho napadlo tohle auto postavit. K pohonu budou složit řadové třílitrové šestiválce od BMW spojené s převodovkou ZF. Diesel bude mít výkon 249 koní a benzín 285 koní. Důležitý je ale točivý moment, který je u nafty 550 Nm a u benzínu 450 Nm. To by mělo v terénu stačit.
Pak jsou tu další komponenty skládačky, jako třeba brzdy Brembo, nápravy od Carraro, atd... Ineos tak celkem pragmaticky vzal to nejlepší, co je na trhu a dal to prostě dohromady.
Umí
Testovací jízdu jsem absolvoval ve výkonnější benzínové verzi. Grenadier rozhodně není lehké auto, navíc má permanentní náhon 4x4, takže 285 koní, které by s konvenčním SUV pořádně zahýbali tu dávají dojem svižného rozjezdu, ale žádné drama nečekejte. Každopádně na silnici funguje auto překvapivě dobře. Rozhodně je mnohem pohodlnější, než Defík, auto je slušně odhlučněné a dovedu si ho představit i na běžné popojíždění.
Takže ano, na silnici je to slušný parťák, který celkem slušně maskuje své hlavní poslání, kterým je těžký terén. My jsme se vydali na náš starý známý polygon u autosalonu Dajbych, takže můžeme porovnat chování auta se vším, co jsme tu už testovali.
První, co mě překvapilo je rychlost, kterou se auto terénem prohání. Zatímco v Toyotě, nebo Defenderu je to spíš pomalý rozvážný průjezd, Grenadier má rád rychlost, ostatně pod kapotou má motor, který byl k rychlosti stvořen. Skvěle naladěný je automat ZF, který řadí hladce pod zátěží i v trialových pasážích. Má samozřejmě manuální režim, díky kterému můžete kontrolovaně sjíždět kopce.
Podvozek funguje perfektně, na bahnité trati jsme v podstatě nikde nepřišli o trakci a do značné míry se dá mluvit i o komfortu. Třeba při přejezdu pole na plný plyn nebyly slyšet žádné rány, auto bylo tuhé a z posádky jízda nevytřásla duši.
Pro koho bude?
Ineos Grenadier rozhodně není auto pro každého. V první řadě zákazníků by měli být profíci, jako jsou lesáci, horská služba, nebo elektrikáři. No a pak je to samozřejmě auto pro nás nadšence do offroadu, expedic a celkově fanoušky outdooru. Výroba bude probíhat v halách, které byly připraveny pro výrobu SUV Mercedesu a počítá se s poměrně velkým objemem výroby. Aktuálně jezdí už více jak 130 prototypů, homologace je v podstatě hotová a Ineos přijímá objednávky na auta, která se příští rok budou dostávat ke svým zákazníkům. Budete mezi nimi?