Nové RZR má design, který se po dlouhých letech tak trochu odklání od klasiky, na kterou jsme byli zvyklí. Můžou za to hlavně trojúhelníková světla, která hodně změnila kukuč téhle potvory. Celkově RZR působí hodně kompaktně a na rozdíl třeba od Can-amu celkem subtilně. Vypadá celkem vysoké a krátké. Ale nenechte se zmást, tahle věc je pořád stejně ostrá, jako jsme byli zvyklí.
K pohonu slouží řadový dvouválec přeplňovaný turbem, který svůj výkon přenáší přes inovovaný variátor, takže ho neztratíte v převodech tolik, jako dřív. Pohon 4x4 je On Demand, takže pokud zapnete čtyřkolku, už se nemusíte starat o uzávěrky, RZR si to vyřeší samo. Ale ruku na srdce, tahle věc projede většinu myslitelného jen se zadokolkou. Zajímavostí je rozhodně elektronický plyn. Pokyny klapce už tedy nedáváte pomocí lanka od pedálu, ale "po drátech".
Podvozek má vpředu dvojitá A ramena a vzadu vlečná ramena se stabilizátory, která do značné míry zamezují smykům zadní nápravy při tvrdé akceleraci. Přední odpružení má zdvih 43 cm, zadní pak půl metru. To je v kombinaci s třicetipalcovými pneumatikami hodně zajímavé a hlavně funkční. Světlá výška je 37cm, no a rozvor 244cm. Poslední číslo, které by vás mělo zajímat je suchá hmotnost798 kg...
Technologie kam se podíváš
Když jsem se nasoukal za volant, tak jsem rozhodně neměl pocit, že tohle je nástupce té prastaré osmistovky s jedním budíkem a kulatým volantem. Usedám do perfektně ergonomicky řešeného interiéru a koukám na volant s mnoha tlačítky, pomocí kterých mohu nastavovat auto, nebo ovládat rádio - ano, Polaris už montuje do RZR audio, které můžete ovládat z volantu.
No a pak je tu velký barevný displej, za který by se nemusel stydět ani Skový Mercedes. Ukazuje pár zajímavých údajů, jako je třeba výkon, který přenáší auto na kola. No a světe div se, je tu i couvací kamera. Nejdřív jsem se nad tím trochu pousmál, ale když jsem si zapnul čtyřbodové pásy a nasadil přilbu, musel jsem uznat, že to zase tak zbytečná fičura není. Vzhledem k tomu, že jezdec je opravdu dost "utopený" uvnitř bugyny, není rozhled po okolí zrovna ideální.
Všechno řeš plynem!
Většinu novinářů na akci pouze vozil řidič Polarisu na sedačce spolujezdce. No a asi vědí proč. Tohle už není takové to jak máte plyn pořád na podlaze a čekáte, jestli se ta věc pořádně rozjede. Díky turbu musíte plyn dávkovat opravdu opatrně a na úzkých cestách milovického tankodromu to může znamenat náraz do stromu, než řeknete RZR.
Jízda s RZR je především neuvěřitelný zážitek. Z fleku se z vás stane jezdec Dakaru a letíte po cestách hlava nehlava. Podvozek to všechno zvládá naprosto bravurně, ale platí, že musíte mít rychlost a hlavně auto pod plynem. Pak se dá ovládat naprosto lehce a jede přesně tam, kam chcete. Zajímavá je funkce nastavení podvozku. Tu ovládáte samozřejmě tlačítky a výsledek nastavení vidíte na displeji. No a opravdu to funguje. Kamlie tlumiče přitvrdíte, můžete jet daleko razantněji. Pokud se chcete spíš "kochat", je lepší ubrat, abyste nespočítali všechny rýhy na cestě..
Taky se nesmíte leknout nějakého toho smyku, protože zejména v kolejích, nebo na bahně prostě zadek sem tam ujede. V takovém případě je lepší se držet rad jezdců od Polarisu a řešit všechno plynem. Auto se srovná samo a vy si jen vykouzlíte další rohlík na tváři. Slabší stránkou side-by-side bývají brzdy. I ty ale Polaris odladil výborně. Nečekejte nějaký jedovatý záběr, ale dobře dávkovatelný účinek.
Není to pro každého
Musím říct, že tohle není svezení pro úplné začátečníky. Musíte počítat s výkonem a váhou mašiny, která umí letět terénem zatraceně rychle. Musíte dobře dávkovat plyn, protože třeba ve výjezdech vás nakopne hrana a najednou se ocitnete úplně jinde, než jste chtěli. Pokud ale máte věci v hlavě srovnané a máte s jízdou v terénu zkušenosti, je tohle stroj, který vás jen tak neomrzí!