Rallye Dakar 2023 je oficiálně v plném proudu. Ještě před jejím zahájením jsme však zastihli dva piloty z kategorie SSV (T4) z týmu Sébastien Loeb Racing, abychom se dozvěděli více o jejich cílech a přípravách na nejtěžší rallye světa.

Cesta čtyřkolkáře Zdeňka Tůmy letošním Dakarem končí. Jezdec týmu BARTH Racing musel boj o vysněný cíl předčasně vzdát kvůli zranění, které si přivodil po pádu ve čtvrté etapě. „Rozhodnutí bylo moc těžké. Je to hodně emotivní, ale po včerejším trápení jsem si musel přiznat, že je lepší neriskovat a že zdraví je přednější,“ uvedl Tůma, který byl ve slavný rallye průběžně na desáté příčce.

Opět prokázal, že je nezdolným bojovníkem! Zdeněk Tůma prožil na letošním ročníku Dakarské rallye druhý drsný karambol. Po kotrmelci na kamení zapadl český jezdec na čtyřkolce do vodou vymleté strouhy. „Dopadl jsem jen do písku, byla to ale taková rána, že jsem si myslel, že už nevstanu. Na čtyři kola mi pomohl nějaký místní člověk,“ popisoval incident Tůma z týmu BARTH Racing, který do cíle dojel na čtrnáctém místě se ztrátou více než dvou hodin. V celkovém pořadí je třináctý. 

Letošní Dakar slibovali pořadatelé nejtěžš tratě, což nicméně slibují každý rok, takže zase tak vážně bych to nebral. První 4 etapy ale ukázaly, že to fakt nekecali. Vždyť ze hry je už jeden obhájce titulu.

Jezdit na závoďáku je vždycky tak trochu svátek. Zaprvé to bývá přeci jen ostřejší mašina, než ta produkční, no a taky stojí spoustu peněz a závodníci se moc nehrnou do půjčování. Se Zdeňkem Tůmou už se ale nějakou dobu známe, takže mi umožnil jako prvnímu (možná poslednímu) osedlat jeho dakarskou Yamahu, která už 4x viděla cíl nejtěžší dálkové rallye. 

A je to tu, završili jsme druhý rok online. Zatímco politika byla dost divočina, svět čtyřkolek zůstal v pořádku. Jaký byl rok 2022 za řídítky?

Po představení konceptu Cybertruck a s ním i elektrické čtyřkolky, kteoru bylo možné z velkého pick-upu nabíjet americká tesla uvedla do prodeje dětskou verzi elektrické čtyřkolky. Ta nese typické hranaté tvary Cyberquadu a byla víceméně okamžité vyprodána. Celkem se prodalo přes 5000 kusů. čtyřkolka stála 1900 dolarů a poháněla jí Li-ion baterie s dojezdem zhruba 25 km. Určena byla pro děti od osmi let.

 

Je to sice už pár měsíců, co skončil největší čtyřkolkářský podnik, který naše tratě kdy zažily, ale jak se říká, na dobré věci si stojí za to počkat. No a dočkali jsme se parádního videa, který ukazuje, jak si vedl český reprezentační tým. 

Tým Xtremeplus se šesti stroji Polaris Pro R je perfektně připraven postavit se za pár týdnů na start Rallye Dakar, pravděpodobně nejtěžšího závodu na světě, který se jede v Saúdské Arábii.

UTV si získávají čím dál větší popularitu a najdete je na hodně zajímavých místech. Jedním z nich je bikepark pro sjezdová a enduro kola v Německu.

Nejlepší Čech posledního ročníku Rallye Dakar chce znovu posunout hranice svých možností. Čtyřkolkář Zdeněk Tůma dojel v lednu v Saúdské Arábii na fantastickém čtvrtém místě a pro blížící se 45. ročník slavného závodu by ho rád ještě vylepšil. „Sním o bedně, ale vím, že to bude nesmírně obtížné. Konkurence je velká a organizátoři připravili vůbec nejtěžší trasu v historii,“ uvedl českokrumlovský rodák. „Bude to kruté. Čeká nás celkem čtrnáct etap, z toho snad čtyři ve čtvrté největší poušti světa Rub al-Chálí. Tam to bude zejména kvůli zrádným dunám extrémní,“ popisuje jezdec BARTH Racing týmu.