Letošní mistrovství Republiky v motokrosu čtyřkolek přineslo řadu zajímavých závodů i soubojů na trati, ale hlavně plné startovní rošty všech kategorií. Pro letošní titul si dojel David Sůsa a sluší se zeptat se ho na to, jaká sezona to byla a jaké jsou dojmy novopečeného mistra ČR.
Davide gratuluju ti k titulu! Jak těžké bylo ho letos získat?
Mám už za sebou v celku úspěšnou kariéru, kde jsem získal pár více mistru a mistra v českých družstvech. Začátek letošní sezóny byl hektický, kdy má příprava spočívala jen v posilovně a na dílně, stavěli jsme nový stroj a bylo to vše na knop.
Letošní sezónu jsem si užil od prvního závodu, který jsem vyhrál a tuto formu jsem si udržel celou sezónu. Poslední dva závody se jely po téměř tříměsíční pauze, kde jsem jel spíš na udržení vedení než se pouštět do zbytečného rizika a vyplatilo se.
Ale co ti budu povídat, bez teamu, sponzoru a lidí kolem bych to nikdy nedokázal. Již několik let jsem součástí BO Motor-Oil Racing teamu.
Tvým největším soupeřem v boji o titul byl Adam Tuček, ale i zbytek pole byl vyrovnaný, jak hodnotíš letošní konkurenci?
Konkurence letos byla hodně vyrovnaná a každý rok se zrychluje. Adam udělal na sobě kus práce, ale nejen on.
Na startu se objevují nová jména a mladí jezdci, plný je i přebor, jaká je nová generace závodníků?
Jsem rád že to není jen o dvou jménech. Jak říkáš i přebor je plný a tím pádem i nová jména přechází z přeboru k nám do mistrovské třídy. Mládí v před a kluci mají chuť bojovat a zrychlovat, jen to občas je za hranou možností a končí to pádem. Ale jak se na motocrosse říká ,,kdo nepadá nezrychlí“
Máš u nás poměrně exotickou čtyřkolku, řekni nám něco o své Hondě?
Hned po Can-Am DS byla jasná volba Honda TRX, tyto stroje jsou geometrií a ovládáním dost si podobné. Tak jsem se vydal touto cestou, kdy jsem v první fázi zkoušel sériový motor TRX, ale to nebyla cesta na výkon a bez údržbovost.
Nyní mám rám, který vychází ze sériového modelu, podsedlovku a zbytek detailů je také naše práce. Ramena, kyvka a tyč řízení od WALSH, nášlapy a přední nárazník RATH. Na letošním modelu máme spoustu karbonových dílů. Vkládám důvěru v podvozek ELKA, který u nás mezi jezdci není k vidění a motor mám z motorky CRF 450. V Hondě musí být Honda!
Pracuješ u českého importéra BRP, neláká tě vyměnit řídítka za volant a závodit v Mavericku?
Zatím se budu držet řídítek, dokud to půjde, ať už jako závodník nebo trenér nové generace závodníků. Ale samozřejmě jsem závodník a nový Maverick R je mi hodně blízký. Nebránil bych se.
Jak moc těžké je pro tebe skloubit přípravu a trénink na nejvyšší úrovni s prací?
Času je málo, ale v práci mám stoprocentní podporu. Fandí jak mě, tak i tomuto sportu. Stavět a následně připravovat si techniku na závody sám bych také nezvládl. Mám na to oporu v rodině, kde má každý svou úlohu. Brácha Tony pomáhá s kovo výrobou, další brácha Pepa se mi stará o tlumiče, jezdí na závody a poslední brácha Johny jezdí jako mechanik na závody společně s tátou který je mým manažerem. O catering se nám stará přítelkyně Káťa a o zábavu v teamu dcera Eli.
Odbočme od mistráku, letos jsi se znovu dostal do reprezentace na MS národů, jak se ti v Lokti jelo?
Na MS v Lokti jsem se hodně těšil a i připravil, jak já, tak stroj. Nechtěl jsem nechat něco náhodě, tento závod je hodně specifický a vyhrocený. Na domácí trati s domácím publikem se mi jelo skvěle!
Dojeli jste celkově desátí, jak hodnotíš výsledek?
Bohužel jak jsem psal závod národů je náročný jak na techniku, tak i hlavu jezdce. Po komplikacích, které nás provázeli, 10 místo hodnotím jako dobré.
Na národech jsi startoval už několikrát, jak s odstupem hodnotíš vývoj konkurence ve světě?
Největší zážitek je být na startu se špičkou z USA ale i celé Evropy. S Evropskými jezdci už umíme držet krok a některé i porážet, Bohužel USA jsou profíci, kterým nestačíme ale můžeme se zase od nich učit.
Máš už plány na příští sezonu? Plánuješ obhajobu titulu?
Plány ještě nemám, nechám tomu do konce roku. Obhajoba by byla samozřejmě krásná. Titulové nářadí zůstane doma, tak uvidíme.
Co tě čeká v nejbližších týdnech, dáš si pauzu, nebo rovnou skočíš do přípravy?
Samozřejmě tento úspěch neznamená že bych se měl na všechno vykašlat. Připravovat se budu dál a uvidíme, jak to vše dopadne. Můžeme si o tom víc říct na jaře.
Něco, co bys vzkázal našim čtenářům?
Děkuji za čas strávený čtením a tímto bych Vás chtěl pozvat na závody motokrosu čtyřkolek. Opravdu je na co koukat!
Díky za rozhovor!
Text: Matěj Oliva
Foto: Beáta Mašková