V Krkonoších jsme byli hlavně kvůli ježdění na sněžném skútru, ale k dispozici jsme na test dostali i hodně zajímavou mašinu na pásech, která nabízí trochu jiný pohled na dopravu v horách. Zatímco skútr je dobrý hlavně pro přepravu nákladu, UTV vám odveze klidně celý zájezd.
Prodloužené UTV se do nabídky CFMOTO dostalo poměrně nedávno a je třeba přiznat, že v ní chybělo. Na stavbách, při údržbě, ale právě třeba i v horách se zatraceně hodí mít možnost odvézt až 6 osob a přitom si zachovat i dostatečný nákladový prostor.
I prodloužené UTV pohání litrový dvouválec, který známe z UTV1000, nebo třeba z Gladiatora a který nedávno úspěšně zvládl dojet do cíle Dakaru. Výkon je tu rozhodně na místě, protože celá mašina váží 945 kg, což už rozhodně není málo. Navíc když se do ní posadí 6 lidí a zapřáhnete vlek, budou mít koně co dělat.
Celý stroj měří 3745 mm a na kolech je vysoký 1880 mm. Tím se už svými rozměry přibližuje menšímu autu, rozhodně ale pořád nenarostl do objemu, jaký mají velké pickupy. To především díky daleko kratší přídi. Motor se totiž ukrývá tradičně za kabinou.
Ani UTV XL by nemělo přijít o své terénní schopnosti. Má plnohodnotný náhon 4x4 s přední uzávěrkou. K tomu je tu klasická převodovka ve které nechybí Lko.
Interiér
Naše testované UTV bylo vybaveno kabinou, která měla topení i klimatizaci a samozřejmě stěrače a ostřikovače předního skla. To dává posádce zejména v zimě naprosto skvělý komfort a po horách můžete jezdit klidně v tričku, protože UTV se dá v pohodě vytopit.
CFMOTO přešlo na nový interiér svých UTV, který je podstatně propracovanější, než tomu bylo v minulosti. Všemu dominuje barevný TFT displej, na kterém se dozvíte vše, co potřebujete vědět pro jízdu a o stavu vozidla.
Řadící páka je dobře dostupná a převodovka řadí hladce, takže stačí klidně dva prsty. I ovládání náhonu 4x4 je podstatně zjednodušené. Na ovládání blinkrů je tu pak klasický automobilový systém vedle výškově nastavitelného volantu.
Sedačky jsou dobře zpracované, ale určitě nečekejte stejný komfort jako v autě. Zaprvé je tu požadavek na snadnou údržbu, protože je jasné, že do interiéru si budou sedat lidé v montérkách a oblečení od bahna. Vše tak musí být dobře omyvatelné. Druhou stránkou věci je prostor, sedačky jsou uspořádané tak, aby se i do omezeného prostoru vešli tři lidé vedle sebe.
Co si budeme povídat, pro 3 pořízky to zrovna není, ale normálně rostlí chlapi se sem vejdou bez větších problémů. Budou si navíc i mít kam dát pár drobností, které potřebují k práci.
Nové pásy z Kanady
UTV je jedna věc, ale mě taky hodně zajímaly pásy, na kterých bylo obuté. Pásy Track System Canada přichází s úplně jinou filozofií, než konkurenti, kteří jsou na trhu.
Základní rozdíl poznáte na první pohled. Tyhle pásy jsou totiž mnohem jednodušší. Mají jedno hnací kolo a jedn dva páry vodících kol. Navíc tu chybí odpružení nekterých komponent. I rám jako takový je mnohem jednodušší, nicméně velmi robustní.
Přední pásy mají na první pohled větší kontaktní plochu s povrchem. To naznačuje lepší trakci, ale více sil v řízení. Na mašinu bez posilovače bych tak pásy rozhodně nedával. Na druhou stranu jaká čtyřkolka, nebo UTV dnes posilovač nemá že..
Zajímavá je také zadní stabilizace. Pásy jsou na UTV navzájem propojené. Největší rozdíl je ale v převodu. Pásy mají převod téměř 1:1, to přináší jednodušší montáž na UTV i čtyřkolku, jednodušší montážní přípravky, ale hlavně daleko vyšší rychlost. Pásy se chovají v podstatě stejně, jako by na čtyřkolce byla obutá kola. Jediný problém je, že potřebujete opravdu silný motor, aby to vše utáhl, Na jednoválec tak můžete rovnou zapomenout, tady je potřeba minimálně dvojválcová osmistovka. Pak ale budete mít stroj, který i na sněhu bude jezdit dost rychle, což je třeba při vození turistů na horskou chatu více než žádoucí, protože jak známo čas jsou peníze.
Projede všude a rychle
Samotné dojmy z jízdy budou celkem krátké. S UTV jsme zkusili několik druhů terénu a sněhu a všude obstálo bez problémů. Celkem mě překvapilo, že i s dlouhým XL UTV se dá celkem dobře manévrovat a o délce téměř nevíte.
V kabině je dost prostoru a i se spolujezdci jsme se bez problémů vešli. UTV jsme nechali nejdřív šplhat po ujetém sněhu sjezdovkou. Tady bylo vidět, že se motor celkem nadře a bylo lepší přeřadit na L, abychom šetřili řemen i motor.
Pak ale UTV pokračovalo statečně nahoru celkem solidní třicítkou. Skútru to samozřejmě konkurovat nemůže, ale rolbě úplně v pohodě. Problém nenastal ani ve chvíli, kdy jsme vjeli do hlubokého prašanu. Pásy si razí cestu kupředu a UTV se sune svahem jakoby nic.
Na pásech je UTV velmi stabilní, můžete si dovolit traverzovat sjezdovku a pásy nikam neujedou díky dobrému bočnímu vedení.
Co je ale zásadní je reakce na řízení. S pásy jsou čtyřkolky i UTV hodně nedotáčivá. To s Track System do značné míry odpadá. UTV jede přesně tam kam chcete, nehrne se ven ze zatáček a dá se přesně řídit i na úzkých cestách, nebo pod lanovkou. Vše díky větší ploše předních pásů.
Tolik z našeho horského testu. Pokud si to budete chtít zkusit na vlastní kůži, domluvte se s dealerem pásů potok.cz, testovačka je stále k dispozici a pokud přemýšlíte o mašině na pásech, dejte si Track System Canada do seznamu kandidátů!