Výstava EICMA v italském Miláně je samozřejmě prioritně určena motorkám. No a protože nás zajímá hlavně to, co umí jezdit terénem, vybrali jsme pro vás nejzajímavější cestovní endura, která se na výstavě představila. Dvě z nich jsou z Itálie a jedno z Indie. 

IMG 7053 Velký

Moto Morini X-CAPE 1200

Už hodně dávno experimentovala tehdy ještě italská značka Moto Morini s cestovním endurem. Jmenovalo se Grandpasso a moc velkou díru do světa neudělalo. Mnohem úspěšnější je v nové éře s modelem X-CAPE 650, který má motor od CFMOTO, ostré tvary a nebojí se terénu. Morini má ale ve své stáji vyšlechtěný dvouválec do V o objemu 1200 ccm a byla by škoda ho do endura nepoužít. No a tady to je: X-CAPE 1200. Motor má výkon 125 koní a motorka bude určena hlavně pro cestování po silnicích jakékoliv kvality. Zdvihy podvozku jsou 170mm. 

Moto Morini X Cape 1200 7

Motorka má ale i řadu zajímavých pomocníků, jako je tempomat, nebo hlídání mrtvého úhlu. Morini se také pyšní vypilovanou aerodynamikou.  Dnes už samozřejmá jsou LED světla, kontrola trakce a 3D ABS. 

moto morini Xcape Velký

Moto Guzzi Stelvio 1100

Jedno z nejzajímavějších cestovních endur, na kterých jsem kdy jezdil má na starost Moto Guzzi. Původní Stelvio bylo svéhlavé, těžké a neskutečně zábavné. Bohužel se v konkurenci BMW, Yamahy a KTM moc neprosadilo. Guzzi má ale teď obrovský drive, zajímavou techniku a design Stelvia už není zdaleka tak kontroverzní, jako u původního modelu. Jako základ posloužil cesťák Mandello, se kterým Stelvio sdílí motor a část techniky. Motor má objem 1042ccm, výkon 115 koní a 105Nm. Jde samozřejmě o podélně uložené Včko. 

stelvio

Zajímavá je možnost doplnit převodovku Stelvia rychlořazením. Chybět nemůže náhon zadního kola kardanem. Kola mají velikost 19" vpředu a 17" vzadu. Zdvihy tlumičů jsou 170mm. Pohotovostní hmotnost motorky je 246kg, což jasně naznačuje, že na velký offroad to rozhodně nebude. Jako příplatková výbava je tu možnost instalace dvou radarů, které hlídají okolí motorky a dávají informace adaptivnímu tempomatu a protikoliznímu systému.

 stelvio1

MV Agusta LXP Orioli

Italskou značku máme spojenou hlavně s legendárními naháči a supersporty. Už loni ale ukázala koncept Lucky Explorer, který se dočkal produkční verze pod názvem LXP. První edice pak vzdává hold legendárnímu italskému závodníkovi Edi Oriolimu. MV Agusta o motorce říká, že jde o první luxusní cestovní enduro. Každému, kdo alespoň někdy zavadil o Dakar je jasné, že design motorky vychází z Cagivy v barvách cigaret Lucky Strike, na které Orioli vyhrál 4 Dakary. mv agusta

V hliníkovím rámu je tříválec o objemu 931ccm. Ten dává 124 koní a 102 Nm. Motor je úplně nový a LXP je první motorka, ve které ho MV Agusta použila. Kdo na tříválci někdy jel, ví, že to je skvělá kombinace zátahu od nízkých otáček a silného vršku. Zajímavé jsou rozměry kol. MV Agusta použila poctivé offroadové ráfky 21" vepředu a 18" vzadu. Nebude tak problém LXP obout i na ostřejší pneumatiky. Brzdy dodalo samozřejmě Brembo. První edice Orioli bude limitovaná na 500 kusů. MV agusta1

 Royal Enfield Himalayan 450

O tom, že na cestování kolem světa nepotřebujete 100 koní a hromadu elektroniky nás před pár lety přesvědčila indická fabrika, která představila model Himalayan 400. Ten kombinoval jednoduchý vzduchem chlazený jednoválec s robustním podvozkem a hlavně cenou, která udělala cestovní endura dostupná doslova pro každého. Nyní přichází jeho druhá generace. Ta už má ale trochu jiný přístup. V ocelovém rámu je složitější kapalinou chlazený motor, který ale dává více výkonu, konkrétně 39,5 koně. To je oproti původním 24 koním zatraceně velký nárůst. Točivý moment nového motoru s názvem Sherpa je 40 Nm. 

himalayan

Zajímavý je objem nádrže 17 litrů. To při spotřebě, která se těžko přehoupne přes 4 litry přináší dojezd přes 400 kilometrů. Je tu také řada novinek, jako elektronický plyn - ride by wire, nebo možnost mít navigaci přímo na kulaté palubní desce. Nový rám a kyvná vidlice je podstatně robustnější a snese i to nejhrubější zacházení. Stejně jsou na tom tlumiče. Přední klasickou vidlici nahradila obrácená upside down vidlice. Kola mají rozměr 21" a 17" se zdvihy podvozku 200 mm. Vyšší je i světlá výška, konkrétně 231mm. Díky tomu se zvyšuje přejezdový úhel a schopnosti v terénu. Zajímavé je, že přes všechny inovace se díky využití lehčích materiálů podařilo snížit váhu o 7 kg a motorka se vejde do 200kg. Konkrétně je to 196kg provozní hmotnosti. himalayan1