Základní Sportsman je čtyřkolka, kterou jsem poprvé testoval už někdy v roce 2008 ještě jako model 500 H.O. s karburátorem. Od té doby ušla hodně dlouhou cestu, ale pořád platí, že jde o jeden z nejuniverzálnějších strojů.
I když poslední generace dostala spoustu nových designových prvků včetně LED světel, pořád poznáte na první pohled, že jde o Polaris.
Poznávacím znakem je pracovní světlo na kapličce řidiče, Hranaté tvary a klasické plastové nosiče, které skrývají úložné prostory. No a taky je tu typická silueta kapotáže, kterou si s jinou značkou spletete jen velmi těžko.
Klasická je také řadící páka umístěná na pravé straně, přepínač pohonu 4x4 a chybějící brzdová páčka na pravém řídítku.
I palubní deska si zachovala svou jednoduchost. Jde o černobílý displej, který zobrazuje všechno, co potřebujete vědět k jízdě. Naopak tu přibyly praktické zásuvky na 12V a USB. Na levém řídítku je také ovládání navijáku.
Ani podvozek nemá klasickou konstrukci, na kterou jsme zvyklí u ostatních výrobců. Vpředu jsou totiž tlumiče a zavěšení typu McPherson. Má svoje výhody i nevýhody. Je jednodušší, robustnější, ale není ideální pro sportovní jízdu, při které nedokáže být dostatečně progresivní. Proto také Sportsman v Öhlins edici, kterou jsme také testovali dostal klasické zavěšení.
Vzadu jsou už klasická dvojitá A ramena. Naše testovačka byla v základní verzi a na plechových kolech, která jsou svým designem už pro Polaris také typická.
Motor je starý známý. Jednoválec o objemu 567ccm, který otevřený dává výkon 55kW. Na starost má 337 kilo váhy.
Pohoda
Jednoválec má parádní zvuk, ale rozhodně nikoho neotravuje zbytečným kraválem. Výfuk zvuk motoru dostatečně tlumí. I tak se ale rád a ochotně vytáčí a na stisk plynové páčky reaguje takřka okamžitě.
Nejdřív mě čeká přejezd po silnici. Tady většina čtyřkolek trpí terénním obutím. Polaris není výjimkou, ale dá se to celkem v pohodě ustát a podvozek funguje i na asfaltu slušně. Stejné je to s brzdami, na které se dá spolehnout, jen si musíte zvyknout brzdit levou rukou, nebo pravou nohou.
I na delších přejezdech je čtyřkolka pohodlná. Za kapotu se v pohodě schováte a ruce jsou kryté za bastery. Dovedu si v sedle Sportsmana představit i delší přejezdy. Musíte se ale držet spíš na okreskách. Ve vyšších rychlostech už motor přeci jen ztrácí dech a na dálnici jsou asi vhodnější stroje s vhodnějším obutím.
Konečně jsme ale v terénu a já si můžu zase užívat lehkost, se kterou se Sportsman ovládá. Díky krátkému rozvoru je čtyřkolka extrémně hravá a má malý rejd. Jen si musíte dát pozor na ostřejší jízdu, kdy má tendence celkem rychle poslat vnitřní kola do vzduchu. Podvozek vám dá ale včas vědět.
Je třeba si uvědomit, že tohle není závodní čtyřkolka a podle toho se k ní chovat. Podvozek má spíš měkčí nastavení. Je pohodlný a vydržíte díky tomu v terénu dlouhou jízdu, aniž byste večer měly příznaky Parkinsona.
Polaris má plnohodnotný náhon 4x4 s přední uzávěrkou. Ten funguje naprosto spolehlivě a i když jsem nebyl v extra těžkém terénu, chování čtyřkolky bylo ukázkové. Zapomenout nesmím ani na posilovač řízení. U dvojkolky je skoro až moc silný, ale jakmile připojíte 4x4, je to tak akorát.
Čtyřkolka, kterou jsme dostali k testu už toho má hodně za sebou. Jezdí na testovací jízdy po celé republice a je to na ní znát. Teda je a není. Plasty jsou sice poškrábané, stejně jako nášlapy, ale na motoru, řízení a variátoru to není znát. Nikde nejsou vůle a čtyřkolka se řídí naprosto bez problémů.
Za ty prachy…
Polaris letos nasadil poměrně agresivní cenovou politiku a Sportsmana můžete mít už za 204 990 s homologací T3b. Za to dostanete osvědčenou techniku, poctivě velkou čtyřkolku a pracanta na každý den. A to za to stojí…