Říká se, že dobré věci mají pokračovat. A Transalp 700, kterým skončila úspěšná éra mladšího bráchy Varadera rozhodně dobrý byl. Dokázal cestovat, jezdit po městě a nebál se ani offroadu. Vždy na drátěných kolech s klasickým podvozkem, velkou kapotáží a véčkem v rámu.

7D2 2299

No a až na to véčko je to tu zas. Transalp sice podlehl současnému trendu, který až na výjimky používá řadové dvouválce, ale zároveň si zachoval mnoho ze své jednoduchosti a přímočarosti. On taky nebude mít jednoduchý život. Narodil se do doby, které vládnou mašiny, jako je Yamaha Ténéré, BMW GS, KTM 790, ale vyráží do boje i s CFMOTO 800MT. Prostě cestovní endura střední třídy táhnou a je o ně zájem. Když nechcete velkého mastodonta, který zapadne v prvním bahně a zároveň chcete trochu toho pohodlí, je tohle ideální volba. 

7D2 2293

Na fotkách jsem byl z Transalpa trochu zklamaný. Maska byla hodně unifikovaná, jedno ostré světlo nepůsobilo nijak extra a celá motorka působila tak trochu lacině. Naživo je to už ale jiná káva. Transalp je dospělá motorka a cestovní enduro se vším, co k tomu patří. Navíc v retro barvách, které navazují na původní model je to fakt pecka. My jsme dostali do rukou šedou metalízu s červenými detaily a i ta vypadá sakra dobře. Na motorce byl navíc set trojice kufrů osazených navíc taškami uvnitř, hlavní stojan a vyhřívané rukojeti. Chybí tomu už jen kryty rukou a bude to perfektní. 

7D2 2294

V trubkovém rámu se ukrývá stejný řaďák, který pohání nového Horneta. Má výkon 67,5 kW a krouťák 75 Nm. To vše má na starost pohotovostní hmotnost slušných 208 kg. Dohromady to slibuje slušný mix dynamiky. Abyste udržely všechny koně kolama dolů, je tu řada pomocníků. Samozřejmě dnes už povinné ABS, ale taky kontrola trakce a mapování motoru. K dispozici máte několik předvolených režimů SPORT, STANDARD, RAIN a GRAVEL, můžete si ale taky nastavit svůj vlastní režim, který budete mít předprogramovaný. 

7D2 2287

Všechny informace dostáváte na rozumně velkém TFT displeji, který ovládáte tlačítky na levém řídítku. I bez předchozího proškolení jsem to zvládal během pár minut a musím uznat, že třeba oproti Africe je ovládání mnohem intuitivnější. Je ale třeba zároveň přiznat, že Afrika má ještě pár věcí navíc, se kterými se Honda u Transalpa trápit nemusela. 

7D2 2295

Že to Honda myslí s terénem vážně ukazují kola o rozměru 18” a 21”, na které můžete obout většinu ostrých endurových gum, které jsou na trhu. To z Transalpa dělá opravdové cestovní enduro, se kterým se nemusíte bát ani do ostřejších akcí. Přední vidlice dodala Showa, jsou obrácené, mají průměr 43mm a zdvih 20cm. Zadní centrální tlumič stejné značky má zdvih 19cm. 

7D2 2290

Dost bylo teorie

Na papíře to zni všechno slušně, ale jak se s motorkou pojede? Z Vrbovky, kde Hondy vyzvedáváme mě čekala tradiční jízda přes město. A byla to celkem sranda. Dvouválec táhne od nějakých třech tisíc otáček a díky výšce máte parádní přehled o tom, co se děje okolo. Motorka ochotně mění směr, nebojí se kličkování a příčné prahy a obrubníky začnete časem vyloženě vyhledávat. Jediné, na co jsem nesměl zapomenout jsou kufry, které jsou širší, než řídítka.

7D2 2263

Ta jsou obecně poměrně úzká a ze začátku jsem si musel hledat pohodlnou jízdní pozici. Na cestování a dlouhou jízdu po dálnici jsou užší řídítka ideální, ale když potřebujete jezdit terénem, nebo kličkovat mezi auty, není to úplně ono. Nakonec jsem si ale zvykl, jen jak jsem psal výše, dokoupil bych si ještě kryty rukou. 

7D2 2253

Na dálnici mě Transalp celkem překvapil. Bál jsem se, že ve vyšších rychlostech bude trochu udýchaný, ale nebyl problém jet i 30km nad české maximum a jízda byla pořád stabilní a pohodlná. Pouze okolo 6000 otáček se do stupaček přenášejí nepříjemné vibrace. Na pohodlí má lví podíl celkem mohutná kapotáž, která na Transalpu je spolu s celkem vysokým plexištítem. Jediné, co chybí k dokonalosti je možnost ho výškově nastavit. 

7D2 2266

V základním nastavení je motorka velmi pohodlná a podvozek poměrně měkký. To je super ve městě, nebo na dálnici, ale o něco horší na okreskách a v terénu. Naštěstí se dá podvozek do značné míry nastavovat a můžete ho tak přizpůsobit svému jízdnímu stylu. 

7D2 2245

Když budu psát o okreskách, zase zmíním, že to je super. A i když to zní už trochu ohraně, Transalp umí prostě všechno velmi dobře. Dvouválec ale má rád otáčky a i když technicky je to vlastně Včko (má klikovou hřídel přesazenou o 270 stupňů), tak ho musíte dostat nad 3000, aby motorka spolupracovala. Nejhutnější zátah dostanete v sedmi tisících, ale i pak motor dál táhne a za brzdy určitě nebude. Brzdy naopak fungují výborně, dobře se dávkují a ABS zasahuje až když je to nezbytně nutné. Tady nemám připomínek. 

7D2 2283

Do bahna!

A teď to, co nás zajímá asi nejvíc, jak funguje Transalp mimo komfortní zónu asfaltu? Vůbec to není špatné. Motorka působí hned po rozjetí velmi agilním dojmem a ráda se nechá vodit jen přenášením váhy. Podvozek funguje slušně, ale jak už jsem psal, je třeba se podívat na nastavení, aby nebyl příliš měkký. Pak si ale můžete užít pocity rallye jezdce a honit Transalpa po šotolinách, co to jde. 

7D2 2273

Na testovací na to bohužel nebyly zrovna ideální gumy, ale na suchu fungovaly obstojně a všechny své oblíbené polňačky na západ od Prahy jsem s Transalpem projel. A byla to zatracená legrace. Mód GRAVEL, jsem samozřejmě využil a fungoval dobře. ABS vypnuté na zadním kole je ideální a vy si můžete naplno užít i ostřejší jízdu, ke které točivý motor svádí. 

7D2 2278

Přeci jen je ale lepší si navolit úplné umlčení asistentů. Máte tak vše ve svých rukou a Transalp může naplno ukázat, co umí. Jak jsem psal výše, trochu mi nevyhovovala šířka a poloha řídítek, zejména při jízdě ve stoje, ale s tím se dá něco dělat. I tak je ale jízda ve stupačkách dost zábavná, jen bych se časem trochu bál o ten parádní lak na nádrži a bocích, který v motokrosovém obutí brzy vezme za své. 

7D2 2279

Super detailem je vyndavací guma na zubatých stupačkách. Na předváděčce se už nikdo ani nenamáhal jí tam vracet a dost široké zubaté stupačky jsou připravené pro plnohodnotný offroad. 

Důstojný nástupce…

Když si vzpomenu na původního Transalpa, tak uznávám, že to byla hodně jiná motorka. Byl těžší, působil mohutnějším dojmem a měl design, který se hodně odlišoval. Ten nový zapadá do unifikované řady Hondy, ale poznáte ho taky na první pohled. Když byl navíc osazený kufry, působil parádně. I jízda je hodně jiná. Motor je točivější, jsou tu asistenti… Ale taková je doba a vlastně proč ne, ono to funguje a i ti nejzarytější odpůrci většinou uznají, že jim už někdy ABS zachránilo zadek… No kolem a kolem, Transalp se Hondě povedl a věřím, že prodávat se bude tradičně dobře. Cenovka je na něm rozumná a základní model pořídíte za… Na naší předváděčce bylo navíc příslušenství za nějakých 60 000 korun. Takže jezdí dobře a jestli se vám líbí, kupte si ho, chybu neuděláte.7D2 2244