Mitsubishi Motors uvádí na trh ASX nové generace, jehož uvedením začíná nová zajímavá éra této značky. ASX nové generace rozšiřuje evropskou modelovou nabídku Mitsubishi Motors vedle stájových kolegů Space Star a SUV s označením Eclipse Cross PHEV. Na trh přichází v době rozšiřování modelové nabídky této značky. 

New Generation ASX 38

ASX nové generace se u prodejců v ČR a SR objeví v průběhu dubna 2023; na podzim se k němu připojí zbrusu nový COLT, a rok 2023 by tak pro značku měl být klíčovým. 

Nové ASX (zkr. „Active Sports X-over“), posazené doprostřed klíčového segmentu malých SUV, bylo vyvinuto speciálně pro evropský trh a svým vzhledem navazuje na předchozí generaci modelu ASX, pro nějž se v Evropě rozhodlo bezmála 380 000 zákazníků 

Dnešnímu evropskému trhu dominuje rostoucí podíl SUV a elektrifikace, přičemž tento trend by měl pokračovat i do budoucna. Evropa stojí na čele nových standardů a zákazníci od svých vozidel očekávají stále více. Pro značku důležité uvedení ASX nové generace je tak správně načasováno. 

ASX nové generace je postaveno na podvozkové platformě CMF-B automobilové Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, a využívá tak synergické výhody Aliance, které zahrnují i širší nabídku pohonů včetně plug-in hybridu (PHEV), full-hybridu (HEV) a mild-hybridu, pokročilé bezpečnostní systémy a funkce infotainmentu a digitalizace, dnešními zákazníky očekávané. Nové ASX se bude vyrábět v závodu automobilky Renault ve španělském městě Valladolid.

Systém palubního infotainmentu a digitalizace

Nová dimenze zkušeností se začíná otevírat již v okamžiku, kdy se zákazník blíží ke svému novému ASX s hands-free systémem bezklíčového ovládání, jenž je standardem pro všechny výbavové linie kromě základní. Když se řidič přiblíží k vozidlu na vzdálenost přibližně jednoho metru, systém rozpozná hands-free kartu a automaticky odemkne dveře vozu. Podobně funguje i při vystupování – jakmile se hands-free karta vzdálí více než cca 1 metr od vozidla a systém ji přestane detekovat, automaticky zamkne dveře vozu.

Centrální jednotka SDA (Smartphone-link Display Audio) v kabině funguje jako základní rozhraní řidiče, palubních systémů a infotainmentu. Součástí SDA je 7" displej v provedení na šířku, resp. 9,3" displej orientovaný na výšku; dále standardně bezdrátové zrcadlení chytrých telefonů (Apple CarPlay® a Android Auto™) pro hladké propojení všedního života zákazníka s časem tráveným uvnitř ASX. V případě nejlépe vybavených provedení, zahrnujících mj. prémiové ozvučení BOSE® s devíti reproduktory, bude zákazníkovi veškerý digitální život včetně hudby a dalších zvuků zprostředkován v té nejvěrnější kvalitě. 

New Generation ASX 5

A jelikož se hlasoví asistenti stávají běžnou součástí našeho života, jednoduchým stiskem tlačítka na volantu se aktivuje systém rozpoznávání hlasu, umožňující ovládat multimediální systém nebo telefon bez sundávání rukou z volantu. Po propojení chytrého telefonu s vozidlem lze navíc aktivovat Apple Siri ® nebo Asistenta Google.

K dobíjení chytrých zařízení jsou v kabině připraveny USB porty nebo systém bezdrátového nabíjení (ve výbavové linii Instyle nebo jako výbava na přání), kdy stačí mobilní přístroj jednoduše položit na indukční nabíječku. 

Digitální přístrojový štít nabízí široké možnosti uživatelských úprav podle individuálních potřeb s možností sledovat ty informace, které řidič považuje za nejdůležitější. 

New Generation ASX 0

Pro nové ASX jsou k dispozici tři různé varianty přístrojového štítu, od základního analogového systému s vestavěným displejem o velikosti 4,2" přes nastavitelný 7" digitální štít střední úrovně až po plně přizpůsobitelný 9,3" digitální přístrojový štít, v němž se promítají např. pokyny navigace. 

Vyšší úrovně výbavy zahrnují vestavěnou 3D navigaci a mnoho možností personalizace od uživatelských profilů a widgetů až po jízdní režimy prostřednictvím systému Multi-Sense.

Bezpečnost a technologie

ASX nové generace je již v základu vybaveno kompletní sestavou prvků pasivní bezpečnosti pro maximální ochranu posádky i ostatních účastníků silničního provozu; bezpečnostní prvky zahrnují čelní a boční airbagy řidiče a předního spolujezdce, dvojici hlavových airbagů po obou stranách, bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači zátěže, hlavové opěrky s ochranou proti poranění krční páteře a kotevní body ISOFIX pro dětské autosedačky.

Konstrukce kapoty, předního nárazníku, světlometů a prostoru pod čelním sklem byla speciálně upravena tak, aby se snížila pravděpodobnost zranění v případě nehody. K ochraně chodců napomáhá standardně dodávaný systém zmírňování následků čelní kolize (FCM); tento nezávislý systém nouzového brzdění prostřednictvím radaru monitoruje situaci před vozidlem s cílem zajistit maximální bezpečnost. 

23MY ASX Center console at electric

Technologie FCM pro ASX nové generace je součástí ucelené sestavy prvků aktivní bezpečnosti, zprostředkujících maximální bezpečnost pro cestování bez obav.

Seznam pokročilých systémů na podporu řízení (ADAS) ve standardní výbavě všech provedení zahrnuje: systém zmírňování následků čelní kolize s ochranou chodců, signalizaci vzdálenosti, varování při opuštění jízdního pruhu, asistenta pro udržení jízdy v jízdním pruhu, rozpoznávání dopravních značek, tempomat, parkovací senzory a parkovací kameru. Systémy ADAS si prostřednictvím ultrazvukových senzorů v kombinaci s radarem a kamerami vytvářejí celkový obraz o okolí vozidla, aby pomohly vyhnout se překážkám, varovat řidiče nebo provádět úhybné manévry, čímž zamezují dopravním nehodám, případně alespoň pomáhají zmírňovat jejich následky. 

23MY ASX HEV Instyle HEV badge side

Ve vyšších výbavových liniích se uvedené bezpečnostní systémy rozšiřují o další důležité prvky: systém pro sledování slepých úhlů, asistent pro udržování uprostřed v jízdním pruhu, omezovač rychlosti, adaptivní tempomat (s funkcí Stop & Go) a automatické přepínání dálkových světel.  

Systém MI-PILOT (zkr. Mitsubishi Intelligent - PILOT), dodávaný pro nejvyšší výbavové linie ASX s automatickou převodovkou a provedení HEV a PHEV, kombinuje adaptivní tempomat (ACC) s asistentem pro udržování v jízdním pruhu (LCA). 

MI-PILOT pomocí kamer a radaru ovládá zrychlování, brzdění a řízení, čímž usnadňuje jízdu na dlouhých dálničních trasách nebo v dopravních kolonách, a přispívá tak k vyššímu pohodlí a omezuje míru stresu při dlouhém pobytu za volantem. Systém svými zásahy nenarušuje plynulost jízdy a vždy spoléhá na řidiče, který může kdykoli převzít kontrolu nad vozidlem. 

Nad rámec uvedených systémů, pokud by došlo na nejhorší, je zde funkce eCall, který v případě nehody automaticky přivolá pomoc a vyšle souřadnice místa nehody a nebo k přivolání pomoci stačí stisknout tlačítko. 

Pohony a podvozek

ASX nové generace přichází s bohatou nabídkou vyspělých a elektrifikovaných pohonných ústrojí v souladu s různorodými potřebami evropských zájemců o městská SUV – od nízkých emisí a spotřeby paliva až po výkony. Všechny druhy pohonu jsou sladěny s nastavením podvozku, vždy s důrazem na příkladné jízdní chování a možnosti přenastavení podle potřeb řidiče pomocí tří nabízených jízdních režimů.

Základem je moderní benzínový tříválec 1,0 litru s přeplňováním (1,0 l MPI-T), nabízený v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Uvedená jednotka poskytuje dostatečné jízdní schopnosti s maximem výkonu 67 kW a točivého momentu 160 Nm; pro agilní jízdu ve městě je důležitý i parametr akcelerace z místa na 100 km/h za 14 sekund. Dobrý výkon však neznamená kompromisy v otázkách hospodárnosti provozu: podle oficiálního testovacího cyklu WLTP činí spotřeba 5,7* l/100 km při emisích CO2 pouze 130*g/km.

23MY ASX PHEV Instyle Overview Trunk open

Pro zákazníky požadující vyšší výkon je v nabídce přeplňovaná zážehová jednotka 1,3 litru 

DI-T s přímým vstřikováním paliva a mild-hybridním systémem. Technologie zahrnuje startér/generátor energie s řemenovým pohonem a 12V lithium-iontovou baterii pro rekuperaci energie při zpomalování a brzdění, jakož i elektrický „posilovač“ točivého momentu ke spalovacímu motoru. Zákazníci mohou volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem (7DCT). Maximální výkon motoru činí 103 kW s manuální převodovkou a 116 kW v případě dvouspojkového automatu; maximální točivý moment je 260 Nm, resp. 270 Nm. V provedení s manuálním řazením vůz akceleruje na 100 km/h za pouhých 10,3 sekundy, resp. za 8,5 sekundy s převodovkou 7DCT. Spotřeba paliva a emise CO2 pak činí 5,7* l/100 km a 130*g/km, resp. 5,8* l/100 km a 132*g/km.

ASX nové generace bude v Evropě vůbec prvním modelem Mitsubishi Motors s plně hybridním ústrojím (HEV), čímž vychází vstříc vyššímu důrazu na trvalou udržitelnost a poptávce zákazníků po ještě hospodárnějším provozu a snižování emisí. Full-hybrid kombinuje atmosféricky plněnou benzínovou jednotku 1,6 litru se dvěma elektromotory a automatickou převodovkou podporující více režimů. Jednotka o výkonu 105 kW nabízí více než dostatečný výkon a přidává elektrickou výpomoc ke snížení spotřeby paliva i emisí CO2 – které činí jen 104*g/km. Plně hybridní ASX nové generace spotřebuje jen 4,6* l/100 km (na základě oficiálního testovacího cyklu) 

23MY ASX PHEV Instyle Overview rear seats 1

Elektrifikace modelové řady však tímto nekončí. Vrcholem modelové nabídky bude plug-in hybridní provedení (PHEV). Systém PHEV, zahrnující benzínový atmosféricky plněný motor 1,6 litru ve spojení se dvěma elektromotory a baterií o kapacitě 10,5 kWh, je v segmentu malých SUV v rámci aliance Renault-Nissan-Mitsubishi jedinečný. ASX nové generace tak kráčí ve šlépějích plug-in hybridních SUV Outlander PHEV a Eclipse Cross PHEV od Mitsubishi Motors.

Spojení spalovacího motoru a technologie elektrického pohonu přináší zcela odlišný přístup k řízení s možností přepínat zdroje hnací síly ve prospěch provozní hospodárnosti a pohodlí. Vysokokapacitní bateriový modul pro ASX nové generace od Mitsubishi Motors umožňuje ve městě absolvovat čistě na elektřinu až 62 km. A díky rychlému systému dobíjení vůz načerpá novou energii již za 3 hodiny. K pohodlí a všestrannosti přispívá i podpora nabíjení z běžné domácí zásuvky. 

Na základě oficiálního testovacího cyklu WLTP jsou emise CO2 plug-in hybridu jen 30*g/km při spotřebě paliva na úrovni 1,3* l/100 km, a to i přes velkorysý výkon 117 kW.

Všechny typy pohonů, začleněné do přehledné nabídky dobře vybavených vozů, budou pro ASX k dispozici od uvedení tohoto modelu v březnu 2023 (modelová nabídka na jednotlivých trzích se může lišit).

K jízdním schopnostem napříč celou nabídkou hnacích ústrojí přispívá i nová generace integrované technologie dynamického řízení  podvozku od Mitsubishi Motors, která přináší ještě vyšší míru kontroly za volantem. 

Systém Multi-Sense nové generace, ovládaný prostřednictvím jednotky SDA, umožňuje řidiči přizpůsobovat reakce řízení, dynamické řízení podvozku (DCC) a dávkování hnacího momentu.  

23MY ASX PHEV Instyle PR image interior

Na výběr jsou tři jízdní režimy:

  • ECO*: upřednostňuje co nejhospodárnější provoz.
  • PURE**: pro čistě elektrickou jízdu.
  • SPORT: maximální záběrové schopnosti; využívá dynamické řízení stability podvozku a nastavení reakcí řízení pro vyšší požitek za volantem.
  • MY SENSE: umožňuje přizpůsobit si požitek z jízdy a difuzní LED osvětlení v interiéru pomocí osmi barevných odstínů.

 

* provedení se spalovacím motorem, mild-hybridním a plně hybridním pohonem

** plug-in hybridní provedení 

V závislosti na jízdním režimu nastaveném prostřednictvím systému Multi-Sense vůz analyzuje jízdní situaci (během zatáčení) a podle potřeby samostatně přibrzďuje jednotlivá kola k zajištění optimální jízdní trajektorie pro suverénní průjezd celou zatáčkou.

Jde o technologii nabízející symbiotický vztah mezi řidičem a jeho vozidlem, která zvyšuje požitek za volantem a – což je důležité – nikdy nevede k jeho naředění, aby byla zachována očekávaná radost z řízení za všech situací.

Jízdní vlastnosti a handling ASX přináší hladké a předvídatelné reakce pro suverénní ovládání vozidla bez zbytečného stresu, ale současně i odpovídající zpětnou vazbu pro maximální požitek za volantem. 

K dobrým jízdním vlastnostem přispívá odladění předních vzpěr McPherson, resp. torzní příčky vzadu s řízeným  vychýlením ve prospěch suverénního ovládání na všech površích. Výše uvedené v kombinaci s elektrickým posilovačem řízení s proměnlivým účinkem propůjčuje ASX nové generace skvělou ovladatelnost  a kultivované jízdní chování.

K požitku za volantem stejnou měrou přispívá i brzdová soustava pro pocit plné kontroly a inspirující sebejistoty. Vozidlo používá ventilované přední kotouče o průměru 280 mm (296 mm v případě hybridu) a 9" bubnové brzdy na zadní nápravě pro maximální vyrovnanost a kontrolu za každé situace (u plug-in hybridu jsou v zájmu maximální účinnosti vpředu i vzadu kotouče o průměru 296 mm, resp. 290 mm).

Ruku v ruce s brzdami jde systém elektronického rozdělování brzdného účinku, jenž zlepšuje výkon a současně přispívá k citlivější zpětné vazbě i účinnosti brzd.