Jestli je někdo expert na offroady a odolná auta, je to Toyota, to samé navíc platí i o hybridním pohonu. Když se to pak dá dohromady, je tu jedno z nejprodávanějších SUV na trhu. 

LW 210124 TOYOTA RAV4 PLUGIN HYBRID MLADA BOLESLAV CZ LQ 0028

RAV4 je na trhu už od devadesátých let. Z roztomilého malého offroadu narostla do velikosti poctivého SUV, které konkuruje autům, jako je BMW X3, nebo Škoda Kodiaq. Na první pohled se ale tváří podstatně drsněji a dává najevo, že není na světě jen pro pózování u obchoďáku a vození dětí do školy. 

IMG 7118

Auto se na první pohled tváří drsně a to nejen zvenku, ale i uvnitř. Interiér je koncipovaný tak, aby něco vydržel a dobře se ovládal i třeba v zimním oblečení. Dotykové ovladače tu budete hledat marně. Vše je ze staré školy, což je zajímavá změna oproti současné hlavně koncernové produkci. Zajímavá je třeba i palubní deska, která stále z většiny využívá analogové ukazatele v kombinaci s displejem uprostřed.  

IMG 7122

Všechno je ale přehledné a velmi intuitivní. Zklamání byl pro mě jen infosystém, který nefunguje úplně podle mých představ. Například se mi nepodařilo zároveň spárovat a provozovat dva mobilní telefony najednou. Vyhledání cíle na navigaci taky trvá celkem dlouho a finální výběr trasy a celková přehlednost taky není nejlepší. Grafika už je taky trochu za zenitem. Dalším nepříjemným detailem bylo nastavení hlasitosti, kdy vám jde například hovor extrémně potichu a naopak rádio extrémně nahlas. Jsou to detaily, ale při denním používání vás to prostě otravuje. 

IMG 7116

Co se mi naopak líbilo je jednoduchost ovládacích prvků. Třeba vyhřívání, nebo odvětrání sedaček nastavujete tlačítkem a zůstane prostě tak, jak jste ho nastavili. Nemusíte nic zapínat po každém startu. Dobrá je i ergonomie. V Toyotě se sedí dobře, sedačky jsou pohodlné, ale i dobře drží tělo v zatáčkách. Trochu zbytečná je jen velká páka voliče automatické převodovky.

IMG 7119

Hybrid

Opravdovým klenotem je plug-in hybridní pohon Toyoty. Na baterii dokáže při šetrné jízdě ujet i 70 km, což se nám i v zimě podařilo. Samozřejmě, že i s prázdnou baterií i dál funguje klasický hybridní pohon, který kombinuje benzínový čtyřválec s elektromotorem. Díky tomu se spotřeba při běžné jízdě pohybuje okolo 5,5 litrů, což je na tak velké auto hodně zajímavá hodnota. Trochu krokem stranou je pro mě absence stejnosměrného nabíjení. Baterie sice není extra velká (18,1 kWp), ale není ani úplně malá. Prioritně jsem auto samozřejmě nabíjel v noci doma z FVE, ale když se třeba zastavíte v KFC, tak než se najíte, přibudou zhruba 3kWh (palubní nabíječka má výkon 6kW), což není mnoho. Tady bych rozhodně ocenil i možnost rychlého nabíjení. 

LW 210124 TOYOTA RAV4 PLUGIN HYBRID MLADA BOLESLAV CZ LQ 0032

Pokud jste někdy jezdili s elektromobilem, tak určitě znáte ten úžasný pocit zrychlení a hlavně příjemné jízdy a odezvy na plyn. Pohon je tichý až do chvíle, kdy se baterie vybije a nastoupí spalovací motor. Ten už je o poznání hlučnější zejména ve chvíli, kdy potřebujete akcelerovat a motor je pod zátěží. Dynamika auta je s ohledem na hmotnost slušná. Na nějaké závodění ale zapomeňte, nicméně na svižnější jízdu to v pohodě stačí. Ve vyšších rychlostech se bohužel projevuje poněkud vyšší hlučnost samotného auta.

LW 210119 TOYOTA RAV4 PLUGIN HYBRID MLADA BOLESLAV CZ LQ 0007  

K pohonu jsme si řekli dost, ale co řízení? RAV4 se řídí příjemně, má dobrou odezvu od podvozku a i na kluzkém povrchu a zasněžených silnicích máte stále nad autem kontrolu. S Toyotou jsme byli na horách, zkusili jsme dálnice, úzké silničky i zasněžené polňačky. Pohon 4x4 je tu řešený podobně jako u ostatních hybridů, kdy druhou nápravu pohání výhradně elektromotor. To má za následek skvělou trakci. Jediný neduh, který mají ale téměř všechny čtyřkolky je malý rejd. To je samozřejmě nepříjemné hlavně ve městě a při parkování. Toyota má ale vynikající zobrazení parkovacích kamer včetně pohledu shora. Díky tomu je pohyb po městě naprosto bezproblémový. Určitě oceníte i head-up displej, který neodvádí pozornost od řízení a dění na silnici.  

LW 210119 TOYOTA RAV4 PLUGIN HYBRID MLADA BOLESLAV CZ LQ 0014

Auto jako takové je sice pohodlné, ale poměrně hlučné na nerovnostech. Při projetí díry, nebo příčného prahu je RAV4 dost tvrdá a hlučná. To je vlastnost, kterou jsou vykoupené terénní vlastnosti auta. RAV4 totiž rozhodně není jen auto do města a na dálnice, ale hlavně na rozbité a nezpevněné cesty. 

LW 210119 TOYOTA RAV4 PLUGIN HYBRID MLADA BOLESLAV CZ LQ 0012

Je ale taky praktická. Do kufru se toho vejde překvapivě hodně a není problém se sbalit na týden na hory včetně lyží. Trochu mi jen chyběl tunel v zadních sedačkách na prostrčení delších předmětů. I tak jsem ale do auta dvoumetrové běžky dostal společně se dvěma dětmi.  

LW 210119 TOYOTA RAV4 PLUGIN HYBRID MLADA BOLESLAV CZ LQ 0010

Parťák

RAV4 je od začátku auto do každého terénu, počasí a ročního období. To platí i o aktuální generaci, která povyrostla, má moderní pohon, dostatečnou dynamiku a pohodlí. Je praktická a při každém nastartování máte pocit, že tohle auto vás nenechá ve štychu. Plug-in hybrid samozřejmě není pro každého. Pokud jezdíte převážně dlouhé cesty mimo město, nemá smysl mít auto s nabíjením. Stejně tak je samozřejmě vhodné mít možnost nabíjet doma, pak dává elektrický pohon opravdu smysl. Toyota má ale v nabídce i klasický hybrid, nebo i běžný benzinový pohon. S žádnou motorizací ale chybu neuděláte, stejně jako s výbavou. 

Video