Dakar ročníku 2023 je za námi a zatímco v ostatních kategoricích přinášel řadu zvratů, ve třídě čtyřkolek to byla alespoň pro mě trochu nuda. Navíc bohužel bez české účasti, když Zdeněk Tůma musel odstoupit v úvodní třetině Dakaru. 

325714570 557985226240405 153110383366987495 n

V minulém ročníku si sympatický Francouz na Yamaze vyjel hned v úvodu relativně pohodlný náskok, který kontroloval po celý Dakar. Doufal jsem, že letos se mu borci z Jižní Ameriky postaví a o první místo bude větší řežba. Bohužel opak byl pravdou a Alexandre Giroud si dojel pro suverénní první místo s náskokem 43 minut před Argentincem Franciscem Floresem. Třetí s téměř dvouhodinovou ztrátou dojel Američan Pablo Copetti. Jen pro zajímavost, mezi vítězem kategorie motorek - Kevinem Benavidesem (KTM) a druhým Tobym Pricem (KTM) bylo 43 sekund! Třetí v cíli pak ztrácel pět minut. Není se pak čemu divit, když je třída čtyřkolek tak trochu v ústraní zájmu. 

quad

varga

Čtyřkolky také trpí poměrně značnou mírou odstoupení. Letos se do cíle dostalo pouze 10 strojů z dvaceti na startu. Přitom desátý v cíli měl ztrátu 38 hodin. Zapomenout nicméně nesmíme na Slováka Juraje Vargu, který dojel jen těsně pod bednou na čtvrtém místě se ztrátou necelé tři hodiny na vítěze. Trochu v ústraní byla letos i kategorie bugyn, což je škoda, protože to je podstatně dostupnější závodění, než auto a s ohledem na to, že Polaris letos nasadil nové RZR, bylo se na co těšit. Navíc i zde jsme měli své zástupce v teamu Buggyra. Vítězem kategorie T3 se nakonec stal Američan Austin Jones z Red Bull junior teamu právě v novém RZR. Ostatně i druhý v cíli byl ze stejného teamu. V bugynách jsme měli zastoupení hned ve dvou autech. Jedenáctý dojel Josef Macháček s navigátorem Davidem Schovánkem. Na vítěze ztratili deset hodin a šest minut. Na 33. místě dojel Aliyyah Kolocová z Buggyra ZM Academy. V kategorii T4 pak vyhrál Polák Eryk Goczal v Can-amu. V T4 jsme žádné zástupce neměli. 

T3

machacek

1000x0 uploads clanky 2448 z5aj613vpnb7x10gr4jot6ueb

Není čas na změnu?

Kategorie čtyřkolek byla dříve velmi populární. Jízda na čtyřkolce je méně nebezpečná, než na motorce a jezdci tu mají větší šanci se prosadit, protože čtyřkolky zůstaly ignorovány továrními teamy. Na začátku to ale byla trochu divočina. Na startu byla řada prototypů a pravidla byla hodně volná. To se postupem času změnilo a dnes můžete závodit v podstatě jen na upravené Yamaze Raptor 700. Je to sice relativně dostupný stroj, ale ze závodů se tak trochu vytratilo technické soupeření. Možná je načase upravit pravidla a dostat do závodů více výrobců? Konec konců v začátcích bylo poměrně běžné závodit i se stroji 4x4... Pořadatele navíc čtyřkolky vlastně dost zatěžují. Za jedno startovné zabere stroj místo na dvě motorky, které by zaplatily dvakrát tolik. A Dakar je dnes hlavně byznys, co si budeme povídat... 

325620420 1566738950461957 3214651211795698474 n

Foto: FB Alexandre Giroud, FB Juraj Varga, Buggyra Racing