Tak trochu opomíjená je ve světě čtyřkolek třída malých jednoválců. Přitom je to většinou první čtyřkolka, kterou si pořizujete a zároveň přináší slušný poměr ceny a výkonu, nehledě k provozním nákladům.
Tak trochu opomíjená je ve světě čtyřkolek třída malých jednoválců. Přitom je to většinou první čtyřkolka, kterou si pořizujete a zároveň přináší slušný poměr ceny a výkonu, nehledě k provozním nákladům.
Stabilně je v tomto segmentu silné CFMOTO, které nabízí ucelenou řadu jednoválců, které začínají objemem 450ccm a končí až na objemu 625. Mezi nimi je ale ještě model 520, který je jeden z nejprodávanějších nejen v České Republice, ale i celosvětově. No a už je to nějakých šest let, kdy byly představeny poslední modely 450 a 520. Takže není divu, že se na jaře začaly objevovat informace o chystaných nových modelech a na začátku léta se už dostaly i do Evropy.
Jako jediní novináři z Čech jsme mohli být u toho a v Jižní Francii pořádně otestovat nové mašiny. Představení organizuje tamní zastoupení, které nás vzalo do Chateau de lastures, což je unikátní projekt, který kombinuje vinohrady, vinařství a asi 80 kilometrů offroadových tras včetně rallycrossové dráhy.
Jako vejce vejci
Obě čtyřkolky jsou si na první pohled podobné, jako vejce vejci. Když ale přijdete blíž, pár rozdílů tu najdete. S ohledem na tlak na cenu je u 450 poněkud chudší výbava, kterou reprezentují ocelové nosiče a menší palubní deska. Chybí také bástery v základní výbavě. To je ale všechno, čím se mašiny liší.
Designově to je rozhodně povedená záležitost. Kam se CFMOTO bude ubírat naznačila už 625 a menší objemy jí nezůstávají nic dlužné. Vpředu jsou to LED světla kombinovaná s konvenční žárovkou. Vzadu pak kompletní LED lišta přes celý zadek. Zajímavé je, že na rozdíl od 625 si design udělalo samo CFMOTO, zatímco u větší sestry bylo zapojeno rakouské studio Kiska. Novinkou jsou také vlastní variátory, které nahrazují kanadský CVTech.
Technika je kompletně nová. Dvojice motorů přibrala pár koní navíc. Oba motory jsou osazené elektronikou BOSCH. Motor ale není vše, co se změnilo. Velké změny nastaly v geometrii podvozku. Výsledkem je daleko menší poloměr otáčení, než u předchozí generace. A když říkám daleko menší, tak to myslím vážně. Měli jsme možnost na stejné trati, která se skládala ze slalomu mezi špalky porovnat současnou 520 a novinku v dlouhé verzi, no a zatímco s aktuální čtyřkolkou jsem musel do zatáček jezdit driftem, nebo couvat, abych se vešel, tak s novou mašinou stačilo jen sedět a točit řídítky.
Druhou zásadní změnou jsou nájezdové úhly. Kola jsou vpředu i vzadu v podstatě v rovině s nárazníkem, takže můžete přijet i k vysokým překážkám, nebo sjíždět prudké sjezdy a budete mít čtyřkolku pořád pod kontrolou. Změny doznalo také sání vzduchu, které je o celých 12cm výš. Můžete si tak dovolit zajet do hlubšího brodu.
Změny ale najdeme i za řídítky. Na modelu 520 je parádní displej, který má černý podklad s bílými čísly. Jas si můžete nastavit a ani na přímém slunci nebyl s čitelností problém. Menší 450 má sice klasický displej, ale i ten ukazuje vše, co je třeba. Doslova revoluce ale proběhla na řídítkách. Zcela nové jsou rukojeti. Ty jsou tenčí a měkčí, než ty předchozí. No a pak jsou tu samotné ovladače. Ty byly vždycky slabším článkem u čínských čtyřkolek. CFMOTO ale udělalo vše komplet nové a zatraceně se to povedlo. Všechno padne do ruky a funguje jak má. No a jako třešnička na dortu jsou ovladače kompletně podsvícené, což jsem zatím na čtyřkolce nezažil.
Zábava i práce
Tratě v Jižní Francii jsou hodně specifické. Je to hodně o kamenech a prachu, ale taky prudkých kopcích a krásných výhledech. Pro novináře bylo nachystáno celkem 5 tratí, na kterých jsme testovali. Začali jsme velkým okruhem po okolních kopcích. V naší koloně byly 450 v krátké i dlouhé verzi bez posilovače a 520 v dlouhé verzi s posilovačem. Za řídítky všech variant jsem se v podstatě hned od začátku cítil naprosto přirozeně a vše padlo do ruky. U 520 mám přeci jen lepší pocit při jízdě ve stoje díky kovovým stupačkám. Francouzi si na nás připravili celkem náročné tratě, které prověří podvozek a hlavně trakci na kamení. I na sériových gumách jsem nikde neměl problém, i když jsme celou trať jeli se zadní uzávěrkou a připojeným předkem. V konfiguraci 4x4 je přeci jen hodně znát, jestli máte, nebo nemáte posilovač řízení. Bez EPS se přeci jen trochu nadřete, zejména v kamení a trhanových pasážích. Na 520 s posilovačem je jízda naprosto hladká a můžete řídit klidně jednou rukou, o čemž se přesvědčil kolega, který si tu druhou narazil při pádu.
Kamenité cesty vystřídaly rychlé šotoliny a tady byl hodně znát rozdíl ve výkonu motorů. Obě čtyřkolky jsou díky snížené váze celkem svižně, ale u 450 jsem měl palec na páčce v podstatě pořád na dorazu, abych držel tempo. 520 má pár koníku navíc a třeba při jízdě se spolujezdcem je rozhodně oceníte. U obou mašin ale platí, že nedostatkem výkonu netrpí.
Další tratí, kterou jsme měli možnost vyzkoušet byl krátký trialový okruh. Ten prověřil především ovladatelnost v nízkých rychlostech a schopnost přenést výkon motoru na podložku pod čtyřkolkou. Na kládách srovnaných za sebou nebyl problém. Bylo jen znát, že sériové tlumiče nejsou extra progresivní a po kládách čtyřkolka trochu poskakovala. Pak přišel prudký výjezd a sjezd, kde se naplno ukázaly výhody velkých nájezdových úhlů. No a i tady byla znát absence posilovače na menším objemu. Čtyřkolku zkrátka bylo třeba držet pevně v rukou. Nakonec hromada klád. Tady už je potřeba zapnout čtyřkolku a přední uzávěrku. Pak dát třetinu plynu a čtyřkolka se prostě vyškrábe nahoru a sjede dolů. Výkonu na to má rozhodně dost.
Zajímavou zkouškou ovladatelnosti byl slalom s vlekem plným dřeva. Tady řadím Lko, (mimochodem převodovka i na nové čtyřkolce funguje hladce) a táhnu těžký vlek, jako nic. Zajímavé ale je, že se dá s vlekem projíždět i úzký slalom, nebo přejet ostrý kopec. Slabinou CFMOTa bývaly brzdy, ale i s těmi si dali v továrně záležet. I čtyřkolku s těžkým vlekem zvládám bez problémů zastavit. Notně pomáhá motorová brzda, která je dobře nastavená a když jsem sjížděl prudký kopec jen se zadokolkou, motor mi dokázal zadní kola utrhnout do smyku.
Samozřejmě jsem si neodpustil i trochu zakázané zábavy. Kontrola nad čtyřkolkou je perfektní. Zkusil jsem si jízdu po dvou, kde se dá snadno dávkovat plyn a udržet čtyřkolku v rovnováze. Ve skocích zase oceňuju podvozek, který bez problémů absolvoval i dopady na plocho bez odskoku. No a v neposlední řadě je tu pohodlí. Geometrie a tuhost sedla je tak akorát, takže ani po celém dni stráveném za řídítky nemám s ničím problém. A i když výkonu není nikdy dost, tak na mě tyhle jednoválce svou kvalitou a jízdními vlastnostmi udělaly dojem.
Bestseller?
CFMOTO udělalo malými jednoválci obrovský skok kupředu. I když to na první pohled může vypadat jako facelift, tak tyhle mašiny jsou do posledního šroubku nové. Není to ale jen o jízdních vlastnostech, ale i kvalitě. Na čtyřkolkách vidíme výborné zpracování a až na vzhled některých svárů se mi velmi těžko dařilo hledat výrobní chyby, nebo nízkou kvalitu. CFMOTO je dlouhodobě lídr na trhu a tyhle mašiny vypadají, že by se mohly prodávat minimálně stejně dobře, jako současná generace, kterou nahrazují. Bude samozřejmě záležet i na ceně, protože je těžké předpokládat, že novinky budou stejně drahé, jako aktuální mašiny, ale cenová politika CFMOTO byla vždycky celkem střídmá.
Fotogalerie
Text: Matěj Oliva
Foto: CFMOTO France