UTVčka jsou tak trochu přehlížená kategorie. Není s nimi moc srandy a slouží hlavně k práci. Nejen proto si většinou titulní strany časopisů nevyslouží. Rozhodně to ale není oprávněné, tyhle mašiny jsou k nezaplacení!
Na to, že kvalita a atraktivita strojů CFMOTO se zlepšuje s každým novém modelem jsme si už zvykli. No a u UTV to rozhodně není výjimka. Na první pohled v rámci kategorie zajímavý a moderní design a především pak perfektně zpracovaný interiér. V tom najdete pohodlný volant. Velký TFT displej, inovované ovladače a hlavně širokou pohodlnou lavici pro tři (i když homologace platí jen pro dva). Kabina je velmi prostorná a vměstnat se do ní nebudou mít problém ani vyšší postavy.
Zajímavá je i technika. Jak už název napovídá, pod kapotami bude stejný motor, jako je ve čtyřkolce Gladiátor X625. To je nejmodernější jednoválec od CFMOTO, který je osazen elektronikou BOSCH a variátorem CVTech. Ve čtyřkolce se rozhodně osvědčil, takže se dá čekat, že si poradí i s UTV. Zajímavé ale je, že motor je v UTVčku namontovaný obráceně, než ve čtyřkolce, tedy s válcem sklopeným dozadu. To k němu dává vynikající přístup po odklopení zadní korby. Motor je krásně při ruce pro případný servis. Jinak má UTV samozřejmě plnohodnotný pohon 4x4.
Další chytré řešení najdete vepředu. Po odklopení kapoty se dostanete k chladiči a nádobkám na chladící a brzdovou kapalinu. Přístup máte také k celému přednímu zavěšení a řízení. Velmi efektivní je takové řešení třeba při čištění chladiče.
Za volant!
UTV testujeme v pražském Hummer centru. Tady se objevilo několik nových zajímavých terénů, po kterých můžeme náklaďáček prohnat. Je tu taky hromada pneumatik, kterou je potřeba odvézt na jiné místo. Tak se do toho pustíme!
Jednoválec má typický bublavý zvuk. Není moc hlasité, ale když okolo vás jede, rozhodně o něm víte. Naše testovala měla najeto jen pár kilometrů a to ještě po silnici, takže převodovka si ještě potřebovala trochu sednout, ale i tak je řazení přesné a snadné, jen s Pčkem je typicky trochu problém.
Za volantem se cítím okamžitě velmi dobře. Všechno padne do ruky a působí robustně. V interiéru jsou i odkládací prostory, které se vždycky hodí. Super je, že UTV je homologované v kategorii T, takže jej můžete řídit bez přilby a to na celém území EU. Do těžšího terénu ale rozhodně doporučuju si přilbu vzít, protože i taková rána hlavou o ochrannou klec může pořádně bolet.
Z UTV je výborný výhled a díky krátké přední kapotě máte perfektní přehled o tom, co je před vámi. Jsou tu samozřejmě i zpětná zrcátka, ale při přesném couvání je lepší se s ohledem na absenci zadního okna otočit.
Trochu jsem se bál výkonu motoru, který si musí poradit s daleko větší váhou (640 kg), než u čtyřkolky, ale ukázalo se, že to byly obavy zbytečné. Samozřejmě nečekejte divoké rozjezdy v driftu, ale pro běžnou jízdu i těžký terén výkon bohatě stačí. Ostatně v Hummer centru se nám nepovedlo najít kopec, který by UTV nevyjelo.
Skvěle spolupracuje i podvozek. Jak můžete vidět na fotkách, tak velmi dobře kopíruje terén a nezávislé zavěšení pracuje perfektně i se sériovými tlumiči. Bohužel se nám nepodařilo na korbu naložit celých 250 kilo, které uveze, takže nevím, jak se bude chovat podvozek s těžkou zátěží.
Zkoušeli jsme taky roztáhnout velký pick-up. K tomu stačila silná kurta, zařazená redukce a náhon 4x4. I s více než dvoutunovým autem si UTV celkem v pohodě poradilo.
I práce s korbou je celkem jednoduchá. Když jsme odváželi gumy, stačilo je naházet do odolné korby a v cílové destinaci prostě jen vyklopit pomocí hydraulického systému, který vám s korbou pomáhá.
Práce a zas práce
Nová 625 ukázala, kam se aktuálně posunula čínská produkce. UTV je perfektně zpracované. Nabízí robustní konstrukci a jednoduchou údržbu. Jednoválec má samozřejmě své výkonové limity a zejména pokud chcete jezdit rychle, je lepší sáhnout po litru. Ten ale zase oplývá větší spotřebou, což je u pracovního stroje celkem silný argument. No a i když tohle není mašina s největším tun faktorem, tak jsme si dopoledne v térénu s ní celkem užili.