Jaro je sice ještě daleko, ale vzhledem k tomu, jaká je dnes dostupnost motorek a jak rychle to uteče je čas pomalu přemýšlet, co pořídit. No a pokud hledáte dvouválcové spíše cestovní, než endurko, je tu model Tracer, který Yamaha představila v novém kabátě, který rozhodně nevypadá zle!
Musím říct, že po testu devítistovky GT jsem se na menšího Tracera dost těšil. I když nenabízí armádu elektronických pomocníků, které jsou k dispozici u většího bráchy, pořád je to velmi povedená motorka a především začínajícím jezdcům, nebo těm, kteří už nepotřebují velkou divočinu přináší pohodlí a předvídatelné jízdní vlastnosti. To vše zabalené do parádního kabátu.
Na první pohled je Tracer motorka, která patří do 21. století. Ostře řezaná maska s uzoučkými LED světly vypadá alespoň podle mě parádně. Na ní navazují relativně malé kapoty, které ale jezdce poctivě chrání před nepřízní počasí. Ve verzi GT dostanete navíc dvojici kufrů v barvě a chrániče rukou rovněž lakované ve stejné barvě, jako zbytek Traceru.
Kufry jsou paradoxně praktičtější, než u devítky, která je má v podstatě ve tvaru kosodélníku, což komplikuje jejich balení. Kufry na sedmičkovém Traceru mají velkou využitelnost prostoru, což je za mě rozhodně plus. GT má také parádní sedlo ve výšce 835mm, na které se v pohodě vejdou i rozměrnější jezdci a stěžovat si nebude ani spolujezdec.
O pohon Traceru 7 se stará více než prověřený řadový dvouválec o objemu 689 ccm, který dává špičkový výkon 54kW při 8750 otáčkách. Motorku ale můžete dostat i přiškrcenou na 35kW. Točivý moment je 67Nm. Celá natankovaná motorka s náplněmi váží 210 kg, což je v poměru k výkonu rozumné číslo.
Podvozek je klasický s konvenční přední vidlicí. O zpomalování se stará dvojice čtyřpístkových brzd na předním kole a jednopístek vzadu. Samozřejmostí je dnes přítomnost ABS.
Legrace i cestování
Tracer vždycky platil za opravdu univerzální motorku, která zvládne jak dovolenou, ta i dojíždění do práce. A nová generace to rozhodně nebude měnit. Hned, jak jsem se usadil za řídítka, padla mi motorka dokonale do ruky a vlastně nebylo moc na co si zvykat. Hned od prvních metrů mi Tracer sednul a jeho řízení bylo naprosto přirozené. Dvouválec má příjemný průběh s dostatečně silným spodním a středním pásmem otáček. Nebojí se ale ani trochu rozmotat, i když nahoře už žádnou divočinu nečekejte. Na nějakou tu jízdu po zadním, nebo svižnější odjezd o semaforů to ale rozhodně stačí.
Díky silnému spodku je motor celkem v pohodě i při jízdě ve dvou. Spolujezdec má dost pohodlí a motorka se dobře ovládá i s větší zátěží. Není ale od věci si přitvrdit zadní tlumič. S větším zatížením nemají problém ani brzdy, které se jen tak unavit nenechají. Takže dovolená ve dvou? Vlastně proč ne...
Na dálnici s Tracerem celkem rychle dosáhnete rychlostních limitů a můžete se maximální rychlosti držet kopec/nekopec.
Pokud ale chcete jen polykat dálniční kilometry, bude lepší se poohlédnout jinde, protože Tracer rád zatáčí, dokonce moc rád. Na okreskách si budete užívat každý kilometr a bude celkem jedno, jaký asfalt máte pod koly. Tracer dobře funguje i na rozbitých cestách a problém není ani nějaká ta šotolinka. Díky rozumné váze si můžete dovolit i jízdu po polňačkách a prašných cestách, jen pozor na limity pneumatik.
Na zatáčkovitých cestách oceňuji širší řídítka, díky kterým mám motorku perfektně pod kontrolou. Spolupracuje i převodovka, která je u Yamahy tradičně přesná a rychlosti tam padají přesně tak, jak potřebuju.
Ve městě zase oceňuju příjemně měkkou spojku, kterou můžu ovládat dvěma prsty třeba celý den. Motorka je mrštná, přesná a není problém se proplétat kolonami a ucpaným městem. Skvěle funguje i ABS, které je třeba na mokrých dlažebních kostkách k nezaplacení.
Co mě na motorce trochu zklamalo ve srovnání s větším GT je výbava. Na sedmičce třeba nenajdete USB zásuvku, nebo zásuvku na 12V, tu si musíte připlatit v nadstandardní výbavě. Zkrátka a dobře verze GT tu není tak velký benefit a je otázkou, zda není lepší si objednat základní verzi a doplňky di dokoupit. Základní Tracer 7 vyjde na 224 990,-, no a verze GT na 249 990,-.
Umí všechno
Pokud se řekne univerzální motorka, napadne mě Tracer jako jeden z dokonalých kandidátů. Motor sice není nějaký divočák a zkušeného motorkáře asi časem omrzí, ale je úsporný, spolehlivý a motorka vás rozhodně nesežere ani servisními náklady. Umí město, umí dálnice, umí okresky i lehký terén, dobře vypadá a dobře funguje. Takže už jen vybrat, zda potřebujete GT, nebo vám stačí klasika.
Text: Matěj Oliva
Foto: Tereza Olivová