I v dalším díle našeho seriálu o výrobcích čtyřkolek zůstaneme v Japonsku. Po Yamaze a Suzuki si představíme Kawasaki. Výrobce je neodmyslitelně spojený se zelenou barvou a převážně sportovními stroji. Kawy dnes rozhodně nepatří zejména u nás k nejběžnějším čtyřkolkám, přesto ale rozhodně stojí za to se na ně podívat, protože díky zeleným se na trh dostalo pár hodně zajímavých modelů!

KLT200

Značka Kawasaki byla založena už v devatenáctém století, konkrétně 15. října 1896. Daleko dřív než se začala zabývat motorkami a čtyřkolkami, měla divize zabývající se stavbou velkých lodí, letadel a kolejových vozidel. Než se Kawasaki dostalo k motorkám, chvíli to trvalo, konkrétně do roku 1949, kdy začala původně letecká divize vyvíjet motocyklový motor. Hotovo bylo v roce 1952 a o rok později začala masová produkce jednoduchého jednoválce chlazeného vzduchem o objemu 148 kubíků a výkonu 4 koně. Od té doby se samozřejmě mnohé změnilo a Kawasaki uvedla na trh celou řadu legendárních strojů, jako je třeba řada ZZR nebo Ninja. Pak ještě přibyly sportovní lodě, vodní a sněžné skútry, no a konečně taky čtyřkolky!

2eee896a158f4a849d8068979b88e603

Začalo to tříkolkou

Stejně jako většina výrobců i Kawasaki se do světa čtyřkolek vrhla nejprveprostřednictvím první tříkolky, které byly v osmdesátkách velmi populární, než někdo zjistil, že je prostě lepší mít vepředu dvě kola. Byla to dvoustovka KLT 200 se vzduchem chlazeným jednoválcem, obrovskými balónovými koly, no a hlavně bez odpružení! Tříkolky postupně dostávaly řadu vylepšení a KXT 250 s dvoutaktem a plnohodnotným podvozkem už byla skutečně sportovním náčiním. Pak už ale přišla první čtyřkolka, která spatřila světlo světa v roce 1985. No a bylo to vlastně přes kopírák jako u ostatních výrobců. Jednoduchý podvozek, velká kola a malý motor o objemu 185 kubíků. O rok později přišla poslední tříkolka, která byla zaměřená čistě na závodní tratě a převzala celou řadu technologií z motokrosových motorek. 

KLT200 1

Spolu s ní ale přišla i první plnohodnotná pracovní čtyřkolka, které známe dnes. KLF-300 měla přední i zadní nosič, pracovní světlo a silnější jednoválec. V roce 1987 přišla taky první opravdová sportka s kyvnou zadní vidlicí, pevnou nápravou a našlápnutým dvoutaktním jednoválcem převzatým z motokrosových motorek. Dalších pár let už docházelo jen k drobnějším vylepšením především na podvozku. Milníkem byl ale rok 1997, kdy Kawasaki představila první čtyřkolku s automatem. Byla to dokonce první čtyřkolka s automatem od japonského výrobce vůbec. Byla ale postavená ve spolupráci s americkými firmami, od kterých si vzala celou řadu komponent. Jmenovala se KVF 400-A a poháněl ji opět jednoduchý a spolehlivý jednoválec. 

 

KLF 300

Dalším zajímavým modelem je KEF 300 z roku 2001, která spojovala sportovní podvozek a pohodlí velkých plastů. Měla pětistupňový poloautomat se zpátečkou a jednoduchý jednoválec. Byl to poslední krok před představením jedné z nejlepších sportovních čtyřkolek, která se na trh podívala v roce 2003 a s ní celá řada volnočasových sportek od dětských až po dospělou – KFX 400. Mimochodem, tahle mašina byla vyráběna ve spolupráci se Suzuki, která ji prodávala jako LTZ 400. O rok později se na trhu objevila další bomba – sportka s kardanem, variátorem a dvouválcovou sedmistovkou. Pro závody cross country téměř ideální stroj, který spojoval masivní techniku velkého motoru s podvozkem a ovladatelností sportky. KFX 700 je stále velmi populární a v bazarech vyhledávaná čtyřkolka. O nic menší legendou je pak KVF 750 Brute Force, která se na trh podívala o rok později. Na testy Brute Force dodnes rád vzpomínám, protože takhle divoký pracák ve své době prostě na trhu nebyl. Motor měl masivní zátah a sekundoval mu tvrdší a stabilní podvozek. Zajímavé je, že Brute Force se na trhu držel dlouhá léta navzdory navyšování objemu všude okolo stále "jen" se 750 ccm. Kawasaki ale myslela i na sportovní jezdce a v roce 2008 přivedla na trh plnohodnotný závoďák – KFX 450. Tahle sportka měla odvážný design, který byl poznat na první pohled, skvělý motor a na tratích si získala velký respekt. Posledním milníkem byl vstup Kawasaki Teryx - sportovní bugyna se v letošním roce dočkala nové generace a zejména za mořem slaví velký úspěch, u nás se bohužel neprodává a v prodeji je tu pouze Brute Force 300, 750 a pracovní UTV Mule. 

teryx

Kawasaki C2

Kawasaki vlak

KFX 400

KFX 450

Foto: Archiv autora