Dakar 2022 je definitivně minulostí, jezdci už jsou doma a je načase se ohlédnout za jeho průběhem. Třída Quadů přinesla české zklamání i radost, Dakar byl opět rychlý, krutý a náročný, ale také mnohem víc profesionální...

8

Na začátek si dovolím trochu toho zamyšlení. Letošní Dakar mě totiž osobně moc nenadchl. Možná to bylo tím, že ve sledovaných kategoriích v podstatě o nic nešlo a leadři si jen hlídali svou rychlost. Přispělo k tomu i počasí, které zrušilo jednu maratonskou etapu a dost zahýbalo s tratí. Ale taky řada protestů a penalizací, které podle mě patří spíš do formule 1, než na Dakar. Závodní technika je čím dál víc sešněrovaná pravidli, osazená telemetrií a klasický boj s technikou a dobrodružství na trati se vlastně ze závodu v podstatě vytratilo. 

1

V tom kategorie Quadů vlastně tak trochu vyčnívá. Dakar od zavedení jednoválců nevyhrála jiná mašina než Yamaha Raptor 700, na které jede drtivá většina startovního pole. Na té toho moc nevymyslíte, protože motor je identický, tahat z něj víc koní nedává moc smysl, protože ho to většinou odepíše, takže jde jen o to dobře vše dát dohromady a vyladit všechny kabely, hadičky a sváry, které vás mohou zastavit. Tím tu máte třídu, která je mnohem spravedlivější, než třeba kategorie aut, která mají tak dlouhý soupis pravidel, že na stavbu auta potřebujete továrnu. U motorek je to hlavně o továrních teamech, letos sice vyhrál Gas-Gas, což je ale jen KTM s jinými polepy a Hondě se loňské vítězství zopakovat nepodařilo. 

4

Letošní Dakar byl znovu rychlý a hodně náročný pro techniku. Vždyť celý team STORY Racing skončil po třech etapách, i když těžko říct, jak předejít zlomené těhlici, to je díl, který jsem snad ještě neviděl bez těžké nehody prasknout. Do cíle Dakaru dojelo nakonec jen 7 strojů, ale na to se historie neptá, protože dojet do cíle je samo o sobě vítězstvím. Trpělivost a vyrovnaná jízda pomohla Zdeňku Tůmovi ke skvělému čtvrtému místu, kterým o příčku vylepšil loňské umístění Tomáše Kubieny. 

10

Vítězem Dakaru se stal Francouz na Yamaze. Je jím Alexandre Giroud. Na druhém místě skončil Argentinec Francisco Moreno, no a třetí dojel Polák Kamil Wisniewski jedoucí s podporou Orlenu. Do cíle kromě šesti Yamah dojel i jeden Can-am. A jediný stroj kategorie 4x4. Ty mají trochu jiná pravidla a mohou jet i s víceválci. Nicolas Robledo Serna ale na vítěze ztratil více než 50 hodin, což je mimochodem čas, který potřeboval Giroud na absolvování všech rychlostních zkoušek. 

2

Pro české barvy tedy Dakar dopadl vlastně dobře. O dramata znovu nebyla nouze, ale na druhou stranu doby, kdy se jezdci přetahovali o vedení do poslední etapy a na trati se třeba i nocovalo jsou asi dávno pryč a když už došlo na nějaké to drama, nebo nečekanou událost, mohly za ní většinou jen technické problémy. Každopádně Dakar je za námi a nám nezbývá, než se těšit na ten další a doufat, že na startu znovu uvidíme čtyřkolky pod českou vlajkou. 

3