Náš seriál, který představuje výrobce čtyřkolek pokračuje v Japonsku. Značka, kterou si tentokrát představíme má ve znaku ladičky a na kontě legendy, jako jsou Raptor nebo Kodiak. Jak to ale celé začalo?

genichi kawakami

O značce Yamaha jsou zmínky už v devatenáctém století. Nás ale zajímá firma Yamaha Motor Company, Limited, která byla oficiálně založena 1. července roku 1955, jak jinak než v Japonsku, konkrétně ve městě Iwata Shizuoka. I po vzniku Yamaha Motor Company má mateřská Yamaha Company stále ve firmě svůj podíl. Prvním prezidentem byl Genichi Kwakami, pod nímž Yamaha začala s výrobou své první motorky – YA-1, která přišla na svět v roce 1955, měla 125 ccm a dokázala hned vyhrát ve své třídě závod Fuji Ascent Race. 

Yamaha ya 1

Yamahu známe samozřejmě především v souvislosti s motorkami, čtyřkolkami a sněžnými skútry. Do jejího portfolia ale patří i čluny, plachetnice, vodní skútry, užitkové lodě, motory do motokár, golfové vozíky, ale taky elektrocentrály, sněhové frézy, nebo vodní čerpadla. To zdaleka není všechno, ale na článek nemáme celý den.

Yamaha R1

Postupem času se Yamaha začala pouštět do větších objemů a svůj marketing postavila na závodech, což se jí rozhodně vyplatilo. Ve třídě 250 ccm se zapsala vítězstvím v belgické GP v roce 1963. Na svůj první čtyřtakt si Yamaha počkala až do roku 1967, kdy byl představen dvouválec Yamaha XS-1 o objemu 650 ccm. Až v roce 1976 přišel na svět první tříválec XS-750 o objemu 750ccm. Yamaha se postupně pouštěla do stále větších objemů a na své motorky začala montovat pohon zadního kola kardanem, což je sice těžší řešení, ale pro cestovní motorky ideální. 

Yamaha monoshock

První offroady

Pro nás je ale daleko zajímavější jiný milník, a to rok 1973, kdy si Yamaha patentovala systém zadního odpružení s jedním tlumičem "Monoshock". Mimochodem, model YZ-250 se vyrábí v podstatě bez přestávky dodnes a je tak nejdéle vyráběným modelem motocyklu Yamaha. Terénní snahy Yamahy vrcholí v roce 1979, kdy s modelem XT500 vyhrála Rally Paříž Dakar. 

Yamaha Dakar

Zatímco první motorky byly hlavně univerzálními stroji, které měly zvládnout mnoho rolí, v osmdesátých letech se začaly vytvářet jednotlivé třídy a úzce zaměřené motorky. Světlo světa tak spatřily předchůdci dnešních superbiků, první choppery, cesťáky a další stroje všech objemových tříd. Yamaha vyvíjí celou řadu motorů od jednoválců až po čtyřválce v různých objemových třídách. No a pak je tu rok 1998, kdy Yamaha doslova přepsala historii silničních motorek modelem R1. Tehdy to byl opravdu poprask a Yamaha naprosto změnila přístup nejen japonských továren k superbikům. Po roce 2000 už Yamaha nezvládala pokrývat poptávku trhu a začala řadu svých motorek vyrábět v evropských a asijských továrnách. Otevřela také továrnu v Indii. 

Yamaha WR450F 2Trac 04 4

Začalo to tříkolkou

Teď ale k tomu, co nás zajímá nejvíc – ke čtyřkolkám. Všechno začalo v roce 1980 tříkolkou o objemu 123 ccm určenou pro americký trh. Jmenovala se Tri-moto a tehdy to byla celkem populární záležitost nejen na plážích, ale i na závodních tratích. První opravdová čtyřkolka přišla v roce 1985, nesla označení YFM200 a poháněla ji čtyřtaktní dvoustovka. Na svou dobu byla velmi moderní, měla elektrický startér, automatickou odstředivou spojku a praktickou zpátečku. Šlo o rekreační pracovní stroj. Největší pecka ale dorazila v roce 1987 – Yamaha vzala dvoutaktní dvouválec ze silniční motorky RD350 a postavila okolo něj nekompromisní sportovní stroj. Celé to pojmenovala Banchee. Okolo téhle čtyřkolky se vytvořil doslova kult a pokud jste na ní nejeli, nepochopíte. 

Yamaha tri moto

Ve stejném roce jako Banchee přišla i dvojice pracovních strojů BigBear a Terrapro. Zajímavou pracovní alternativou byla nákladní čtyřkolka s názvem Pro Hauler, která měla nákladní korbu za sedačkou řidiče. Další přelomový model se ukázal v roce 1998 – Grizzly 600. Plnohodnotná pracovní čtyřkolka s odolným jednoválcem a variátorem. Grizzly se v různých obměnách a s různými typy motorů vyrábí dodnes. V roce 2001 Yamaha představila Raptor 660, no a v roce 2004 pak závodní YFZ450. Posledním milníkem bylo ostré side-by-side, které znovu ukázalo konkurenci, že to není jen o výkonu a turbech, ale hlavně o celkovém přístupu k pohonu. Yamaha tak přišla s modelem YXZ1000 se sekvenční převodovkou, která dokázala beze zbytku využít všechen výkon, který litrový tříválec produkuje. 

firstATV

Legendárních modelů by bylo samozřejmě daleko víc, zapomenout nesmíme na Kodiak, nebo dětské Raptory, pracovní Wolveriny,... Yamaha má zkrátka pořádně našlápnutou historii i současnost a mimo jiné jako jedna z posledních značek pořád prodává závodní 450. Dobré také je, že Yamaha stále přichází s inovacemi, ale zároveň se drží své zaběhnuté filozofie. A to je to hlavní. 

2020 Yamaha YFZ450R EU Racing Blue Studio 001 03

Yamaha Rmax

Jeden z produktů Yamahy si zaslouží speciální pozornost. Jde o práškovací dron Rmax. Nejde jen tak o nějakou hračku na ovládání, ale profesionální stroj, díky kterému můžete práškovat pole jen s rádiem v ruce. Váží 16 kilo, má průměr rotoru přes 3 metry a pohání ho dvouválcový dvoutakt o objemu 246 ccm. Uveze 8 kilogramů chemie ve dvou nádržích. Na pole je dokáže distribuovat tempem 2,5 kg za minutu. 

RMAX box

Text: Matěj Oliva

Foto: Archiv autora