Jaro je tradiční doba, kdy rakouská KTM a její sesterská Husqvarna představují offroadové modely pro nadcházející sezonu. Pokud ale čekáte nějakou zásadní bombu, budete asi zklamaní. Jsou tu hned dva důvody - zaprvé se poslední dva roky v podstatě nezávodilo a motorky vlastně nebylo kde poměřit, no a hlavně co chcete ještě vymýšlet? Výkonu už mají motory až až, elektronika už je taky v podstatě na vrcholu (máme launch control, nastavení palivových map, kontrolu trakce..), no a váha už je taky skoro na minimu. Měnil se tak hlavně design a samozřejmě nechybí vymazlené edice Sixdays. 

Nejprodávanějším autem v USA je Ford F 150 a řada jeho verzí. Není divu, je to jednoduchý, robustní a sexy pick-up, který máme neodmyslotelně spojený s vidlicovým osmiválcem. Elektromobilita ale táhne ve všech odvětvích a tichému motoru se nevyhnul ani obří Ford. Rozhodně ale nejde jen o úlevý ekologům, s tímhle autem to americká automobilka myslí vážně a chce z něj mít praktickou elektrickou dodávku nabitou technologiemi.  


I v dalším díle našeho seriálu o výrobcích čtyřkolek zůstaneme v Japonsku. Po Yamaze a Suzuki si představíme Kawasaki. Výrobce je neodmyslitelně spojený se zelenou barvou a převážně sportovními stroji. Kawy dnes rozhodně nepatří zejména u nás k nejběžnějším čtyřkolkám, přesto ale rozhodně stojí za to se na ně podívat, protože díky zeleným se na trh dostalo pár hodně zajímavých modelů!

Při pohledu z okna to není moc aktuální, ale prý je poslední dobou sucho, takže se to bude hodit. Pokud jste někdy jeli v prachu, nebo nedej bože závodili na prašné trati, musí vám být jasné, že to není moc zdravá záležitost a po pár vyjížďkách, nebo závodních jízdách můžete začít pociťovat nemoci horníků z devatenáctého století. Zkrátka dýchat prach není zdravé a vzhledem k tomu, že jízda na čtyřkolce je fyzicky dost náročná záležitost, hlubokým nádechům se jen tak nevyhnete.Je tu ale naštěstí celá řada řešení. Můžete si přetáhnout přes obličej třeba šátek, ale mnohem lepší je sportovní protiprachová maska. Vyrábí jí řada firem a seženete jí od zhruba 500kč až po dva tisíce. Jde o zařízení vybavené filtry a membránou, která vám umožní volně dýchat, ale zároveň vám do plic nepustí ani drobná prachová zrnka. Vejde se v pohodě do helmy a pokud zvolíte vhodnou velikost a dostatečnou kvalitu, nebude vám v helmě překážet. 

 

I v dalším díle seriálu, který představuje výrobce čtyřkolek, zůstaneme v Japonsku a tentokrát se podíváme ke žlutým, tedy ke značce Suzuki, která bezpochyby udělala hodně velký rozruch ve světě pracovních i sportovních čtyřkolek.

Píšeme často o různých strojích, ale nikdy jsme se pořádně nepodívali na to, kdo je vlastně vyrábí, kde je vyrábí a co za firmou stojí. Postupně si budeme v miniseriálu představovat velké výrobce čtyřkolek a jejich příběhy. No a začneme pěkně zostra, protože koncern BRP je asi nejkomplexnější firmou na současném trhu a čtyřkolky jsou vlastně jen zlomkem jeho produkce.